Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Samhällskunskap och lärande: Samarbete och konflikt i det internationella samhället
Engelsk benämning
Civics and Education: Cooperation and Conflict in the International Society
Kurskod
LS704C
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-04-21
Gäller från
2021-04-21
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS703C Samhällskunskap och lärande: Samhällskunskap och media (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper om internationella förhållanden och mänskliga rättigheter. Dessutom syftar kursen till att studenten ska utveckla kritiska och analytiska perspektiv på internationella förhållanden.
Innehåll
Kursens huvudtema är internationella relationer och mänskliga rättigheter. Kursen inleds med centrala teoribildningar och grundläggande perspektiv på konflikter och samspel i det internationella samhället. I kursen tillämpas analyser av samspel och konflikter i det internationella samhället med fokus på områden som mänskliga rättigheter, genus, miljö och etnicitet. I kursen problematiseras även internationella samspel och konflikter utifrån didaktiska perspektiv och val. Ämnes- och ämnesdidaktiska studier integreras med 3 högskolepoäng inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• redogöra för grundläggande perspektiv på internationella förhållanden och analysera samarbete och konflikt i det internationella samhället
• identifiera, formulera och analysera problemställningar kring samarbete och konflikt i internationella relationer
• samla, bearbeta och analysera information om mänskliga rättigheter i en internationell kontext
• problematisera relationer mellan kunskapssyn och lärande i förhållande till olika didaktiska perspektiv och val
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier av olika slag och projektarbeten.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftlig tentamen (Written Examination), 7 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 3.
Prov 2: Muntlig presentation (Oral Presentation), 2hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Arvidsson, Malin; Halldenius, Lena & Sturfelt, Lina (2018). Mänskliga rättigheter i samhället, Malmö: Bokbox förlag (274 s.)
Bull, Hedley (2012). The Anarchical Society: A Study of Order in World Politics. 4th ed. New York: Columbia University Press (368 s.)
Kaufman, Joyce P. (2018). Introduction to International Relations: Theory and Practice. Second edition. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield (316 s.)
Krastev, Ivan (2018). Efter Europa. Göteborg: Daidalos (176 s.)
Lynch, Cecelia (2014). Interpreting International Politics. New York: Routledge (114 s.)
Individuell fördjupning om kunskapssyn och lärande (ca. 100 s.), väljs i samråd med kursansvarig och undervisande lärare.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).