Kursplan hösten 2025
Kursplan hösten 2025
Benämning
Samhällskunskap och lärande: Samhällsvetenskaplig metod I
Engelsk benämning
Civics and Education: Scientific Method I
Kurskod
LS207C
Omfattning
6 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet
Fastställandedatum
2024-02-16
Gäller från
2024-09-02
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS206C Samhällskunskap och lärande: Samhällskunskap och välfärd (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 2 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i vetenskapsteori och samhällsvetenskaplig metod med tillämpningar av relevans för fördjupningsämnet samhällskunskap.
Innehåll
Kursen innehåller studier och diskussioner om grunder för samhällskunskapslärares arbete. Här ingår grundläggande vetenskapsteoretiska frågeställningar om relationer mellan vardagskunskap, beprövad erfarenhet och vetenskaplig kunskap och hur samhällskunskapslärare kan använda detta i sin undervisning. Vidare arbetar studenterna med beskrivning, analys och presentation av kvalitativa och kvantitativa data och metoder i samhällskunskapsundervisning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
· kritiskt diskutera relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för lärarprofessionen
· beskriva, använda och värdera grundläggande kvantitativ metod med relevans för undervisningen i ämnet
· beskriva, använda och värdera grundläggande kvalitativ metod med relevans för undervisning i ämnet
Arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier och obligatoriska workshoppar
Bedömningsformer
Kursen examineras i sin helhet i ett skriftligt paper som läggs fram vid ett seminarium.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart. För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Alvehus, Johan. (2018). Problemformulering. Lund: Studentlitteratur. (110 s.)
Bauman, Zygmunt & May, Tim. (2017). Att tänka sociologiskt. (2 rev. uppl.) Göteborg: Bokförlaget Korpen. (224 s.)
Bryman, Alan (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Upplaga 3 Stockholm: Liber. (175 sid.) (Introduktion. Kapitel 1, 2, 3, 7, 17, 26.)
Långström, Sture & Virta, Arja. (2016). Samhällskunskapsdidaktik. Utbildning i demokrati och samhällsvetenskapligt tänkande. (2 rev uppl.) Lund: Studentlitteratur. (277 s.) för inr. GY
Skolverket (2020). Att ställa frågor och söka svar – samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig via internet. (177 s.)
Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. (2017). Lund: Lunds universitet, VBE programmet (60 sid). Tillgänglig på internet.
Tillkommer artiklar och material, cirka 200 sidor.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.