Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Samhällskunskap och lärande: Samhällsvetenskaplig metod I
Engelsk benämning
Civics and Education: Scientific Method I
Kurskod
LS207C
Omfattning
6 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2020-06-03
Gäller från
2020-06-03
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS206C Samhällskunskap och lärande: Samhällskunskap och välfärd (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 2 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i vetenskapsteori och samhällsvetenskaplig metod med tillämpningar av relevans för fördjupningsämnet samhällskunskap.
Innehåll
Kursen innehåller studier och diskussioner om grunder för lärarprofessionens verksamhet. Här ingår grundläggande vetenskapsteoretiska frågeställningar om relationer mellan vardagskunskap, beprövad erfarenhet och vetenskaplig kunskap. Vidare arbetar studenterna med beskrivning, analys och presentation av kvalitativa och kvantitativa data av relevans för yrket och för ämnet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna · kritiskt diskutera relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för lärarprofessionen · beskriva, tillämpa och värdera grundläggande kvantitativ metod på ett givet material av relevans för ämnet · beskriva, tillämpa och värdera grundläggande kvalitativ metod på ett givet material av relevans för ämnet
Arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier och workshops
Bedömningsformer
Kursen examineras i två delar:
· Muntlig presentation med skriftligt underlag. Avser lärandemål 2 och 3; del tillämpning.
· Skriftligt paper. Lärandemål 1, samt 2 och 3; delarna beskriva och värdera.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart. För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bryman, Alan (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Upplaga 3 Stockholm: Liber. (175 sid.) (Introduktion. Kapitel 1, 2, 3, 7, 17, 26.)
Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. (2017). Lund: Lunds universitet, VBE programmet (60 sid). Tillgänglig på internet.
Tillkommer artiklar och material, cirka 200 sidor.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).