Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2020-06-03

Kursplan med gällandedatum 2020-06-03

Benämning

Samhällskunskap och lärande: Samhällsvetenskaplig metod I

Engelsk benämning

Civics and Education: Scientific Method I

Kurskod

LS207C

Omfattning

6 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Fastställandedatum

2020-06-03

Gäller från

2020-06-03

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: LS206C Samhällskunskap och lärande: Samhällskunskap och välfärd (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 2 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper i vetenskapsteori och samhällsvetenskaplig metod med tillämpningar av relevans för fördjupningsämnet samhällskunskap.

Innehåll

Kursen innehåller studier och diskussioner om grunder för lärarprofessionens verksamhet. Här ingår grundläggande vetenskapsteoretiska frågeställningar om relationer mellan vardagskunskap, beprövad erfarenhet och vetenskaplig kunskap. Vidare arbetar studenterna med beskrivning, analys och presentation av kvalitativa och kvantitativa data av relevans för yrket och för ämnet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna · kritiskt diskutera relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för lärarprofessionen · beskriva, tillämpa och värdera grundläggande kvantitativ metod på ett givet material av relevans för ämnet · beskriva, tillämpa och värdera grundläggande kvalitativ metod på ett givet material av relevans för ämnet

Arbetsformer

Arbetsformerna består av föreläsningar, seminarier och workshops

Bedömningsformer

Kursen examineras i två delar:
· Muntlig presentation med skriftligt underlag. Avser lärandemål 2 och 3; del tillämpning.
· Skriftligt paper. Lärandemål 1, samt 2 och 3; delarna beskriva och värdera.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart. För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Bryman, Alan (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Upplaga 3 Stockholm: Liber. (175 sid.) (Introduktion. Kapitel 1, 2, 3, 7, 17, 26.)
Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. (2017). Lund: Lunds universitet, VBE programmet (60 sid). Tillgänglig på internet.
Tillkommer artiklar och material, cirka 200 sidor.

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).