Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2022-01-17

Kursplan med gällandedatum 2022-01-17

Benämning

Utbildningsvetenskapliga perspektiv, professionsutveckling och forskningsmetod

Engelsk benämning

Research Approaches, Perspective in Educational Sciences and Professional Development

Kurskod

LL613P

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för särskilda utbildningar och uppdragsutbildningar

Inrättandedatum

2021-12-02

Fastställandedatum

2021-12-02

Gäller från

2022-01-17

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

AXX

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.

Syfte

Kursen syftar till att studenten utvecklar förmåga att identifiera problem i skolverksamheten utifrån utbildningsvetenskapliga teorier och perspektiv. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla sin förmåga att planera en vetenskaplig studie.

Innehåll

Kursen behandlar vetenskapsteori och forskningsmetoder inom utbildningsvetenskaplig forskning. Kursen består av två delmoment. Det första delmomentet behandlar vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv i relation till utbildningsvetenskaplig forskning. I det andra delmomentet behandlas forskningsmetoder inom utbildningsvetenskaplig forskning utifrån olika teoretiska och metodologiska överväganden samt hur datamaterial kan bearbetas och analyseras.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  1. redogöra för centrala vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv
  2. redogöra för kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoders användningsområden
  3. med stöd i vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv göra vetenskapsteoretiska och metodologiska överväganden i relation till en utbildningsvetenskaplig undersöknings problemformulering, syfte och frågeställningar
  4. självständigt formulera problem, syfte och frågeställning för en utbildningsvetenskaplig undersökning
  5. sammanställa relevanta källor för att belysa en utbildningsvetenskaplig frågeställning ur olika perspektiv
  6. reflektera över olika möjligheter att bedriva forskning och utveckling inom den egna professionen

Arbetsformer

Kursen innehåller varierade arbetsformer i form av föreläsningar, seminarier och responsarbete av kursuppgifter. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.

Bedömningsformer

Samtliga kursmål examineras med en skriftlig och muntlig presentation av forskningsplan (All goals are examined with a written and oral presentation of a research plan).

Kurslitteratur

Brinkkjaer, Ulf & Høyen, Marianne (2020). Vetenskapsteori för lärarstudenter (2:a upplaga). Lund: Studentlitteratur. (224 s.)
Bringsrud Fekjaer, Silje (2019). Att tolka och förstå statistik. Stockholm: Gleerups. (112 s.)
Carlgren, Ingrid (2009). Den forskande läraren: med ansvar för yrkets kunskapsbildning. Stockholm: Stiftelsen SAF i samarbete med Lärarförbundet. (64 s.) Tillgänglig på internet.
Christoffersen, Line & Johannessen, Asbjörn (2015). Forskningsmetoder för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. (208 s.)
Creswell, John W. & Poth, Cheryl N. (2017). Qualitative inquiry & research design: choosing among five approaches (Fourth edition.). Thousand Oaks: Sage Publications. (458 s.)
Elbro, Carsten & Poulsen, Mads (2016). Utvärdera din undervisning: värdera och förstå statistik och evidens. Stockholm: Natur och kultur. (171 s.)
Hyldgaard, Kirsten (2008). Vetenskapsteori - En grundbok för pedagogiska ämnen. Stockholm: Liber. (272 s.)
Vetenskapsrådet (2019). Forskningsöversikt 2019 Utbildningsvetenskap. Tillgänglig via internet. (28 s.)

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).