Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Examensarbete
Engelsk benämning
Basic Level Degree Project
Kurskod
LL287P
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2022-06-22
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Antagen till VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831. Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sin förmåga att formulera och genomföra utvecklingsinsatser som syftar till varaktig och hållbar förändring, utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt samt identifierade problem och behov i förskolan.
Innehåll
I kursen planeras, genomförs och analyseras ett pedagogiskt utvecklingsarbete utifrån ett identifierat behov i förskolan med relevans för yrkesutövningen. För såväl inventering av behov som för genomförande av aktionsprojektet involverar studenten förskolans aktörer som deltagare. Som avslutning på kursen lägger studenten fram sitt arbete för opponering. Hela processen genomsyras av ett vetenskapligt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- formulera en vetenskaplig problemställning med relevans för yrket
- redogöra för och relatera arbetet till forskning inom valt problemområde
- beskriva och motivera ett utifrån vald problemställning lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt med redovisade forskningsetiska överväganden
- analysera, tolka och diskutera insamlat material samt tydliggöra resultatets betydelse för professionen
- presentera sitt arbete i en vetenskaplig text som är väl disponerad samt formellt och språkligt korrekt
- kommunicera och försvara sitt arbete samt opponera på ett annat arbete.
Arbetsformer
Undervisningen består i huvudsak av digitalt baserade föreläsningar och handledning.
Bedömningsformer
Examinationen består av en individuellt eller i par författad rapport som beskriver planering, genomförande och analys av utvecklingsarbetet. Rapporten diskuteras under ett opponeringsseminarium, där studenten såväl opponerar på ett annat arbete som försvarar sitt eget.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Dahl, Marianne; Eek-Karlsson, Liselotte & Perselli, Ann-Katrin (red.) (2019). Att skapa en professionell identitet. Om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen. Stockholm: Liber (210 s)
Denscombe, Martyn (2018). Forskningshandboken. För småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. 4. Uppl. Lund: Studentlitteratur (506 s)
I övrigt ingår litteratur av relevans för det egna examensarbetet vilken väljs i samråd med handledaren.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.