Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Utvecklingsarbete
Engelsk benämning
Development Project
Kurskod
LL286P
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2023-11-10
Gäller från
2024-01-15
Behörighetskrav
Antagen till VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
GXX
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831. Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sin förmåga att formulera och genomföra utvecklingsinsatser utifrån identifierade problem och behov i förskolan.
Innehåll
I kursen planeras och genomförs ett utvecklingsarbete utifrån ett identifierat behov i förskolan med relevans för yrkesutövningen. I samverkan med förskolans aktörer planeras och genomförs en utvecklingsinsats i flera steg. Utvecklingsinsatsen dokumenteras och utvärderas i en text samt presenteras och diskuteras under ett examinerande seminarium.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. formulera en målsättning för en utvecklingsinsats med stöd i tidigare forskning och teori med relevans för yrkesrollen
2. planera och motivera ett ändamålsenligt upplägg för utvecklingsinsatsen, där forskningsetiska överväganden görs kring såväl själva genomförandet som konsekvenserna av utvecklingsinsatsen
3. genomföra och dokumentera ett utvecklingsarbete, samt presentera hela processen i en vetenskaplig text som är tydligt strukturerad formellt och språkligt korrekt
4. muntligen presentera och diskutera den genomgångna processen kring utvecklingsarbetet
Arbetsformer
Undervisningen består i huvudsak av digitalt baserade föreläsningar och handledning.
Bedömningsformer
Examinationen består av en skriftlig rapport samt ett muntligt examinerande seminarium, där utvecklingsarbetet presenteras och diskuteras tillsammans med kurskamrater.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Relevant litteratur väljs i samråd med handledare utifrån utvecklingsarbetets ämnesområde och metod.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).