Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Utvecklingsarbete
Engelsk benämning
Development Project
Kurskod
LL286P
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-05-26
Gäller från
2021-05-26
Behörighetskrav
Antagen till VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
GXX
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831. Kursen ingår i förskollärarexamen.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sin förmåga att formulera utvecklingsinsatser utifrån identifierade problem och behov i förskolan.
Innehåll
I kursen planeras ett pedagogiskt utvecklingsarbete utifrån ett identifierat behov i förskolan med relevans för yrkesutövningen. För att inventera förskolans behov av utveckling eller förändring samt för att planera hur ett aktionsprojekt skulle kunna genomföras involverar studenten förskolans aktörer som deltagare. Som avslutning på kursen lägger studenten fram sitt arbete för opponering.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- formulera en vetenskaplig problemställning med relevans för yrket
- redogöra för och relatera arbetet till forskning inom valt problemområde
- beskriva och motivera ett utifrån vald problemställning lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt med redovisade forskningsetiska överväganden
- presentera sitt arbete i en vetenskaplig text som är väl disponerad samt formellt och språkligt korrekt
- kommunicera och försvara sitt arbete samt opponera på ett annat arbete.
Arbetsformer
Undervisningen består i huvudsak av digitalt baserade föreläsningar och handledning.
Bedömningsformer
Examinationen består av en individuellt författad rapport som beskriver en planering av ett utvecklingsarbete. Rapporten diskuteras under ett opponeringsseminarium, där studenten opponerar på ett annat arbete samt försvarar sitt eget.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Dahl, Marianne, Eek-Karlsson, Liselotte & Perselli, Ann-Katrin (red.) (2019). Att skapa en professionell identitet. Om utvecklingsinriktade examensarbeten i lärarutbildningen. Stockholm: Liber (210 s)
Denscombe, Martyn (2018). Forskningshandboken. För småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. 4. Uppl. Lund: Studentlitteratur (506 s)
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).