Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2020-12-16

Kursplan med gällandedatum 2020-12-16

Benämning

Ämnesdidaktik, undervisning och lärande

Engelsk benämning

Subject Didactics, Teaching and Learning

Kurskod

LL273P

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Fastställandedatum

2020-12-16

Gäller från

2020-12-16

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Antagen till VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.

Syfte

Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om ämnesdidaktik i relation till gällande styrdokument. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar sin förmåga att omsätta ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper i planering av undervisning.

Innehåll

I kursen behandlas ämnesdidaktiska teorier, modeller och metoder och hur dessa kan omsättas i undervisning med fokus på elevers lärande. Sambandet mellan ämnesspecifikt språk och elevers kunskapsutveckling belyses och relateras till elevers lärande och begreppsutveckling. I kursen behandlas olika stöd för lärande och olika former av läromedel granskas.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• kritiskt granska de för ämnet relevanta styrdokumenten i relation till varje elevs lärande (1)
• redogöra för och kritiskt granska ämnesdidaktiska teorier och modeller och hur dessa tillämpas i relation till olika ämnesinnehåll och i mötet med olika elever och elevgrupper (2)
• utforma en lektions- och terminsplanering med fokus på elevers lärande (3)
• kritiskt granska och värdera läromedel i relation till styrdokument och ämnesdidaktik (4)
• redogöra för samband mellan ämnesspecifikt språk och elevers kunskapsutveckling. (5)

Arbetsformer

Kursen innehåller varierade arbetsformer i form av föreläsningar, seminarier och responsarbete av kursuppgifter. Samtliga föreläsningar, seminarier och kursuppgifter är obligatoriska.

Bedömningsformer

Prov 1: Individuell skriftlig uppgift med efterföljande seminarium (Individual Written Assignment and Seminar), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2, 3 och 5.
Prov 2: Individuell muntlig redovisning (Individual Oral Assignment), 1,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 4.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart. God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på prov 1.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Haijer, Maaike & Meestringa, Theun, (2014). Språkinriktad undervisning. Stockholm: Hallgren och Fallgren (245 s)
Jakobson, Britt, Lundegård, Iann & Wickman, Per-Olof (red.) (2014). Lärande i handling: en pragmatisk didaktik (1. uppl.). Lund: Studentlitteratur (259 s)
Dessutom tillkommer litteratur av relevans för ämnesinriktningen. Denna litteratur väljs i samband med kursstart.

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).