Kursplan våren 2023
Kursplan våren 2023
Benämning
Undervisning, utveckling och lärande
Engelsk benämning
Teaching, Development and Learning
Kurskod
LL272P
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för utbildningar för verksamma inom skolprofession
Inrättandedatum
2022-10-06
Fastställandedatum
2022-10-06
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
Antagen till VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en del av VAL-projektet, Vidareutbildning Av Lärare, enligt Förordning SFS 2013:831.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar sina kunskaper om barn, ungdomars och vuxnas utveckling och lärande. Studenten ska även utveckla sin förmåga att planera, genomföra samt utvärdera undervisning och dess resultat.
Innehåll
I kursen introduceras teorier om utveckling och lärande som grund för att förstå och förklara barns, ungas och vuxnas kognitiva och språkliga utveckling. Teorierna sätts i relation till forskning om klass, genus och etnicitet. I kursen behandlas didaktiska teorier om hur undervisning planeras, genomförs och utvärderas. Kursen behandlar även digitala medier och dess betydelse för lärande och identitetsutveckling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• identifiera och beskriva huvuddragen i utvecklings- och lärandeteorier (1)
• redogöra för och kritiskt granska olika teoriers relevans för hur undervisning utformas och genomförs samt med hjälp av teorier kunna motivera olika handlingsstrategier och undervisningssätt (2)
• använda olika former av utvärdering av elevers lärande samt kunna redogöra för och kritiskt granska relationen mellan lärande, undervisning och bedömning (3)
• redogöra för olika sätt på vilket barn och ungas lärande påverkas av digitala medier och vad det betyder för arbetet i skolan. (4)
Arbetsformer
Kursen innehåller varierade arbetsformer i form av föreläsningar, seminarier och responsarbete av kursuppgifter. I kursen kan obligatoriska moment förekomma. Dessa meddelas i samband med kursstarten.
Bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom en multimodal hemtentamen (A Multimodal Take-home Examination). Gällande betygskriterier meddelas vid kursstart. För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Dodillet, Susanne (2019). ’En skola i samhällets tjänst eller för individen? Om relationen mellan politik och pedagogik i skolans styrdokument sedan 1940-talet.’ Statsvetenskaplig Tidsskrift, 121(4), 683-709 (25 s.)
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017) Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Lund: Studentlitteratur. (300 s.)
Illeris, Knud (2009). “A Comprehensive Understanding of Human Learning.” International Journal of Continuing Education & Lifelong Learning 2 (1): 45–63. (19 s.)
Illeris, Knud (2014). “Transformative Learning and Identity.” Journal of Transformative Education 12 (2): 148–163 (16 s.)
Krut (3/2007) Den dolda läroplanen (30 s.)
Wahlström, Ninni (2016). Läroplansteori och didaktik. Malmö: Gleerups Utbildning AB. (216 s.)
Vetenskapliga publikationer och lagar och andra styrdokument omfattande ca 440 sidor tillkommer.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.