Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Fritidspedagogik: Examensarbete
Engelsk benämning
Recreation and Education: Basic Level Degree Project
Kurskod
LL205B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2020-06-03
Gäller från
2020-06-03
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.
Syfte
Syftet är att studenten ska fördjupa sig i en fritidspedagogisk frågeställning utifrån vilken en vetenskaplig studie planeras, genomförs och redovisas.
Innehåll
I kursen planerar och genomför studenten, enskilt eller i par, ett självständigt vetenskapligt arbete med förankring i det fritidspedagogiska fältet. Som avslutning på kursen lägger studenten fram sitt arbete vid ett seminarium och opponerar på ett annat motsvarande arbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kunna formulera en vetenskaplig problemställning med relevans för yrket
- kunna redogöra för och relatera arbetet till forskning inom valt problemområde
- kunna beskriva och motivera ett utifrån vald problemställning lämpligt teoretiskt och metodiskt angreppssätt med redovisade forskningsetiska överväganden
- kunna analysera, tolka och diskutera insamlat material samt tydliggöra resultatets betydelse för professionen
- kunna presentera sitt arbete i en vetenskaplig text som är väl disponerad samt formellt och språkligt korrekt
- kunna kommunicera och försvara sitt arbete samt opponera på ett annat arbete.
Arbetsformer
Kursen bygger i huvudsak på handledning, enskild och/eller i grupp. Även föreläsningar och workshops förekommer.
Bedömningsformer
Examinationen består av examensarbetet samt ett seminarium under vilket studenten opponerar på en annan uppsats och försvarar sitt eget. Tillsammans examinerar de samtliga lärandemål.
Om examensarbetet skrivs av två personer förutsätts att studenterna var för sig kan svara för hela innehållet. I ett förord ska studenternas individuella bidrag tydligt framgå så att individuell bedömning kan säkerställas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Agnafors, Marcus & Levinsson, Magnus (2019). Att tänka uppsats: Det vetenskapliga arbetets grundstruktur. Malmö: Gleerups (101 s)
Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning (2002). Stockholm: Vetenskapsrådet (17 s)
Larsen, Ann Kristin (2018). Metod helt enkelt. En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. 2. Uppl. Malmö: Gleerups (198 s)
I övrigt ingår litteratur av relevans för det egna examensarbetet vilken väljs i samråd med handledaren.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
Handledningen är begränsad och gäller fram till första omexaminationstillfället om inte särskilda skäl föreligger.