Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Språk- och kultursemiotik
Engelsk benämning
Linguistic and Cultural Semiotics
Kurskod
LI620L
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2013-10-23
Gäller från
2014-01-09
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet för utbildning på avancerad nivå samt särskild behörighet:
- Kandidatexamen med huvudområde lingvistik, eller med ett språkämne (svenska, engelska, franska, spanska, ryska, japanska, etc.) med språkvetenskaplig inriktning som huvudområde. Inom ramen för kandidatexamen skall finnas ett examensarbete/självständigt arbete omfattande minst 15 högskolepoäng.
- Engelska B/ Engelska 6 eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om hur språkliga och icke-språkliga teckens betydelser skapas och används i olika mediakontexter. Studenten kommer att kunna använda semiotisk analys kritiskt och kreativt.
Innehåll
Studenten kommer att få insikt i olika teorier och metoder inom semiotik- och representationsforskning och tillgodogöra sig verktyg som kan användas inom olika yrkesområden där språkliga och icke-språkliga tecken används. Kursen kommer att fokusera på hur språkliga och kulturella tecken, symboler och representation används inom olika medier i form av text, bild och audiovisuellt material.
I första delen kommer studenten att arbeta i grupp för att diskutera och skapa förståelse om teorier och metoder. Den första delen avslutas med en presentation där de andra studentgrupperna kan komma med synpunkter på gruppens presentation. I andra delen av kursen kommer studenten att utföra ett självständigt fördjupningsarbete där studenten formulerar en forskningsfråga samt planerar och undersöker relevant litteratur och material. Handledning ges i samband med fördjupningsarbetet.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1 visa kunskap och förståelse om olika modeller för studiet av tecken, symboler, representationer och deras betydelse i skapandet av meningsfull kommunikation,
2 redogöra för och visa förståelse av fördjupade kvalitativa analyser av olika typer av mediatexter, talade, skrivna och audiovisuella, utifrån ett semiotiskt perspektiv, och
3 visa kunskap om hur tecken, symboler och representation samspelar i olika kommunikationssammanhang för att bidra till skapandet av betydelser.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
4 visa förmåga att självständigt samla material och utföra analyser av hur språkliga och kulturella tecken och symboler används för att representera grupper och samhällsrelaterade fenomen i olika mediatexter,
5 självständigt identifiera en forskningsfråga, samt planera och utföra undersökningar med relevant material och litteratur inom givna tidsramar,
6 visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sitt eget arbete, och
7 relatera kunskaper från semiotik- och representationsforskning till olika vetenskapsområden.
Värderingsförmåga och förhållningssätt.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
8 visa en kritisk insikt om möjligheter och begränsningar samt etiska aspekter i relation till olika teoretiska perspektiv och metoder inom semiotik och representation när det gäller utförande av samhällsrelaterade undersökningar av medietexter.
Arbetsformer
Litteraturinläsning, föreläsningar, gruppdiskussioner, förberedelse för muntlig presentation- lärandemål 1,2,3,6
Eget arbete med individuellt fördjupningsarbete- lärandemål 1,2,3,4,5,6
Eget arbete med muntlig presentation och individuell fördjupningsuppgift- lärandemål 6,7
Samtliga ingående moment- lärandemål 8
Bedömningsformer
Muntlig presentation i grupp (2,5 hp)- lärandemål 1,2,3,6,7
Skriftlig individuell fördjupningsuppgift (5 hp)- lärandemål 1,2,3,4,5,6,7,8
Omexaminationer sker i samma form som ordinarie examinationer. För att bli godkänd på kursen krävs ett godkänt betyg på varje examinerande moment.
Individuell bedömning av students prestation inom ramen för gruppresentationen sker genom bedömning av studentens förmåga att vid presentationsseminariet diskutera innehållet i sin egen presentationsdel. Den muntliga presentationen betygsätts med godkänt/underkänt och den skriftliga individuella fördjupningsuppgiften betygssätts med A/U-skalan.
Student som underkänts på en examination ges möjlighet till två omexaminationer på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att genomgå examination på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Examination och omexamination genomförs på de tider som anges i schemat. Det är studentens ansvar att hålla sig informerad om när och hur omexamination genomförs samt att kontakta institutionen i de fall anmälan till omexamination krävs.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bignell. Jonathan. 2002. Media Semiotics. An introduction. 2nd edition. Manchester University Press. (256 pages)
Chandler. Daniel. 2007. Semiotics. The Basics. 2nd edition. Routledge. (328 pages)
Additional material in the form of scientific articles will be included (approx. 100 pages)
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.