Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Dramapedagogik VI
Engelsk benämning
Educational Drama VI
Kurskod
KS286F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-02-24
Gäller från
2021-02-24
Behörighetskrav
Genomgången kurs KS285F Dramapedagogik V med minst 7,5 hp med lägst betyget godkänd.
Eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sina kunskaper i forskningsmetodik, arts-based methods och dramapedagogisk teori samt sin förmåga att genomföra ett utvecklingsarbete.
Innehåll
I kursen ges en genomgång av dramapedagogisk forskning och forskningsmetoder inom arts-based research. Studenten genomför ett självständigt utvecklingsarbete vilket presenteras i form av en uppsats som granskas och diskuteras vid ett avslutande seminarium. I samband med detta presenteras studentens konstnärliga produktion.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. identifiera, beskriva och undersöka relevanta problem inom det dramapedagogiska fältet utifrån teoretiska kunskaper
2. analysera, tolka och värdera insamlat material i enlighet med godtagbara principer för forskningsmetodik samt dra för yrkesverksamheten relevanta slutsatser
3. redovisa utvecklingsarbetet i form av en uppsats som uppfyller vetenskapliga krav på form och innehåll.
4. presentera ett urval av utvecklingsarbetet i konstnärlig form med utgångspunkt i arts-based theory och dramapedagogisk praktik.
5. offentligt diskutera sin uppsats och opponera på en annan students arbete samt genomföra en reception på en annan students konstnärliga produktion
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom seminarier och workshops, samt ett utvecklingsarbete i en av studenten vald verksamhet. Utvecklingsarbetet genomförs med stöd av handledare och med utgångspunkt från kursens syfte och mål.
Bedömningsformer
Provet utgörs av en uppsats, som redovisas vid ett seminarium samt opponering av en kurskamrats uppsats. Vidare redovisas den konstnärliga produktionen och en reception på en kurskamrats produktion genomförs.
I provet examineras samtliga lärandemål.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ackroyd, Judith. (red.) (2006). Research methodologies for drama education. Stoke on Trent: Trentham Books (182 s.)
Braanaas, Nils. (1999). Dramapedagogisk historie og teori: det 20. århundre. (4. [rev.] utgave). Trondheim: Tapir. (356 s.)
Eisner, Elliot W. (2002). The arts and the creation of mind. New Haven: Yale University Press (258 s.)
Leavy, Patricia. (2009). Method meets art: arts-based research practice. New York: Guilford Press (286 s.)
Lindstedt, Inger. (2019). Forskningens hantverk. Johanneshov: MTM. (elektronisk resurs) (336 s.)
Thurén, Torsten. (2007). Vetenskapsteori för nybörjare. (2., [omarb.] uppl.) Stockholm: Liber. (184 s.)
Artiklar tillkommer, samt material som väljs i samråd med handledare.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).