Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Dramapedagogik II
Engelsk benämning
Educational Drama II
Kurskod
KS282F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-05-26
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Genomgången kurs KS281F Dramapedogik I med minst 7,5 hp med lägst betyget godkänd.
Alternativt
Godkänd kurs KS111F Pedagogiskt drama I, Drama och kommunikation
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla praktiska och teoretiska kunskaper om berättande, dramapedagogiska övningar och former för gestaltning. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla sin förmåga att leda grupper i gestaltat berättande.
Innehåll
Kursen behandlar perspektiv på praktiska och teoretiska kunskaper och hur berättande uttryck, processdrama och andra dramapedagogiska metoder kan användas i olika sammanhang. Inom kursen vidareutvecklar studenten sin förmåga att gestalta och iscensätta olika typer av texter och berättelser i samspel med barn, unga och vuxna.
Kursen ger möjlighet att fördjupa förståelsen för hur didaktiska och konstnärliga val förhåller sig till gruppdynamik, lärande och fiktion. I kursen ingår även att planera och genomföra berättande i en verksamhet, till exempel inom förskola, skola, utbildning eller annan social mötesplats.
Aktuell forskning inom ämnesområdet bearbetas.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- iscensätta och gestalta berättande i samspel med andra
- redogöra för på vilka sätt didaktiska och konstnärliga val har betydelse för att utveckla föreställningsförmåga, samspel och lärande i pedagogiska sammanhang
- Kunna didaktisera och leda berättande med ett tematiskt innehåll och med utgångspunkt i fiktionella världar
- reflektera kring dramapedagogiskt ledarskap i relation till fiktion, gestaltning och gruppdynamik med stöd i relevant teori
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer och tillämpar ett processorienterat arbetssätt. Arbetsformerna utgörs av gestaltat berättande både enskilt och i grupp med uppföljande handledning, reflektion och analys. I kursen förekommer workshops, litteraturseminarium och teoretiska studier.
Bedömningsformer
Prov 1 (2001): Muntligt berättande (Narration), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2 (2002): Interaktiv berättarverkstad (Interactive narrative workshop), 7,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
I kursen ingår obligatoriska moment. Frånvaro innebär en uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar obligatoriska moment. Uppgiften ska göras under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Björkman, Lotta & Bromseth, Janne (red.) (2019). Normkritisk pedagogik: perspektiv, utmaningar och möjligheter. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur. (360 s.)
Grünbaum, Anita (2009). Lika och unika: dramapedagogik om minoriteter. Göteborg: Daidalos. (198 s.)
Hallgren, Eva (2018). Ledtrådar till estetiskt engagemang i processdrama. Samspel i en fiktiv verksamhet. Stockholm: Stockholms universitet (287 s.)
Henricsson, Ola & Lundgren Michael (2016). Muntligt berättande i flerspråkliga klassrum. Lund: Studentlitteratur (179 s.)
Fast, Carina (2001). Berätta!: Inspiration och teknik. Stockholm: Natur & kultur (134 s.)
Artiklar tillkommer.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet.
Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna.