Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Arabiska med didaktisk inriktning II
Engelsk benämning
Arabic with a Focus on Didactics II
Kurskod
KS274F
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2018-03-20
Gäller från
2018-09-03
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: KS271F Arabiska med didaktisk inriktning I (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs och sidoämne inom lärarutbildningen.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om arabisk litteratur i en historisk och samhällelig kontext samt kunskaper om barn- och ungdomslitteraturens betydelse för barns och ungdomars språkliga och kulturella kompetens. Kursen syftar dessutom till att studenterna ska vidareutveckla sin språkfärdighet i arabiska och sin didaktiska kompetens för pedagogisk verksamhet.
Innehåll
Delkurser
Barn- och ungdomstexter i ett lärandeperspektiv, 15 hp
Delkursens innehåll
Barn- och ungdomstexter i ett lärandeperspektiv, 15 hp, behandlar barn- och ungdomstexter utifrån ett vidgat textperspektiv i ämnesövergripande och tematiska sammanhang. Dessa texter bildar utgångspunkt för olika sätt att nalkas förhållandet mellan förståelse och språkutveckling. Litteraturen som central källa till upplevelse och kunskap i pedagogiska sammanhang lyfts fram. I delkursen introduceras litteraturvetenskapliga begrepp och analysverktyg för förståelsen av texters innebörd och uppbyggnad. I delkursen belyses barn- och ungdomslitteratur som inslag i undervisningen med utgångspunkt i skolans styrdokument. Olika estetiska uttrycksformer som stöd för elevers språk- och identitetsutveckling presenteras.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- diskutera och analysera barn- och ungdomstexter i olika genrer med utgångspunkt i undervisning
- redogöra för och använda berättandet som ett didaktiskt verktyg med fokus på språk- och kunskapsutveckling
- reflektera över sociala, språkliga och genusbetingade mönsters betydelse för elevers lärande vid val av innehåll och arbetsformer i den kulturellt heterogena skolan
- värdera utvecklingen av den egna språkfärdigheten i arabiska
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer, som kan utgöras av individuella uppgifter, gruppseminarier, videokommunikation, fältstudier och kursträffar och som utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskola. Kursens arbetsformer är i huvudsak nätbaserade.
Delkursens bedömningsformer
Examinationen består av två delar. Den första delen examineras skriftligt. Den andra delen examineras muntligt och skriftligt.
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Litteratur och förståelse, 15 hp
Delkursens innehåll
Litteratur och förståelse, 15 hp, behandlar utvecklingen av den moderna arabiska litteraturen. Den historiska utvecklingen av litteraturen och de influenser som påverkat den studeras genom läsning och diskussion av några representativa romaner, noveller och utvalda dikter vid sidan av artiklar, essäer och andra verk inom litteraturhistorien. De lästa texternas användning i undervisningen uppmärksammas. Dessutom behandlas litteraturvetenskapliga termer och begrepp. Under delkursen arbetar studenterna också med eget processorienterat skrivande.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- redogöra för utvecklingen av den moderna arabiska litteraturen
- analysera och diskutera några centrala litterära verk hämtade från olika tidsepoker i olika arabiska länder
- kritiskt granska, välja ut och analysera litterära texter samt kunna använda sådana texter i undervisningen
- uttrycka sig tydligt och sammanhängande i arabiska i såväl tal som skrift
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer, som kan utgöras av individuella uppgifter, gruppseminarier, videokommunikation, fältstudier och kursträffar och som utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare inom högskola. Kursens arbetsformer är i huvudsak nätbaserade
Delkursens bedömningsformer
Examinationen består av tre delar. Den första delen examineras skriftligt. Den andra delen examineras muntligt. Den tredje delen examineras genom en nätbaserad diskussion.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Barn- och ungdomstexter i ett lärandeperspektiv, 15 hp
Chambers, Aidan (1998). Böcker inom oss. Stockholm: Raben och Sjögren. (163 s.)
Eskild, Hilde & Hambro, Benedicte (2005). Snick och Snack. En praktisk bok om muntligt berättande. Liber (180 s.)
Husayn, Kamel (1999). Fan riwâyet al-qisah wa qirâ’atuha li-l-atfâl. Addâr al-Masriyya al-Lubnanyyah. (128 s.)
Lundqvist, Ulla (1992). Litteraturundervisning. Modeller och uppslag för lärare. Stockholm: Almqvist& Wiksell. (112 s.)
Molloy, Gunilla (2003). Att läsa skönlitteratur med tonåringar. Lund: Studentlitteratur. (330 s.) (obligatorisk för inriktning gs, gy)
Jönsson, Maria och Öhman, Anders ( 2015). Litteratur och läsning litteraturdidaktikens nya möjligheter. Studentlitteratur. (valda kapitel)
Naj?b, Ahmed (2000). Al- madmûn f? adab al-atfâl. Dâr al-fikr al-‘raby- Massr. (ca 100 s.)
Nilsson, Jan (1997). Tematisk undervisning. Studentlitteratur. (220 s).
Valbar litteratur ca 200 sidor
Dessutom tillkommer ca 500 sidor skönlitterär text på arabiska, svenska och översatt litteratur.
Litteratur och förståelse, 15 hp
Obligatorisk litteratur
Abdulrahman, Lana (2016). Qayd edars. Bayrût: Dar al-adab. (248 S.)
Aljaber, Alaa (2011). Hollanda la tomtero rotaban. Kuwait: Alsalemya. (263 S.)
Alsalem, Wared Badr (2016). Azraa’ Sinjar. Bayrût: Difaf publishing. (405 S.)
Assfor, Gaber (2007). Hiwar hadarat wa thaqafat. UNESCO. ( 32 S.)
Diab, Henry (red.) (2001). En doft av mynta. Noveller av kvinnliga arabiska författare. Bayrût: al-Mu’assassah al- Arabiyah. (121 S.)
Hussein, Taha (2013). Naqd wa Islah, Hindawi organisation. (178 S.)
Huvaere, Sofie ( 2011). Mångkulturell och kulturella skillnader I Bakhtiaris romaner. Universitet Gent. ( 49 S.)
Jönsson, Maria och Öhman, Anders (2015). Litteratur och läsning, litteraturdidaktikens nya möjligheter . Studentlitteratur. Valda kapitel (ca.163 S.)
Kallifatides, Theodor (2001). Ett nytt land utanför mitt fönster. Albert förlag. (158 S.)
Khalil, Mayada (2016). Nescafé ma’ al-shareef al-raddy. Italien: Manshorat almotawaset. (114 S.)
Malavé, Nancy (2016). Flickan utan språk. Ordupplaget (313 S.)
Mostaghanemi, Ahlam (1993). Thakerato eljasad. Bayrût: Dar al-Adab. (406 S.)
Olkiewiz, Andrezej (2008). Konsten att vara invandrare. Genita förlag. (176 s.)
Shafak, Elif (2012). Heder. Utländsk litteratur. Översättare: Samuelson Peter. Ebok
Zidan, Youssef (2016). Nour. Alqahira: Dar al-sharq. (264 S.)
Valbar litteratur ca 200 sidor