Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Svenska för lärare åk 1-6, II
Engelsk benämning
Swedish Studies for Teachers, Schoolyear 1-6, II
Kurskod
KS269F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Inrättandedatum
2021-12-22
Fastställandedatum
2021-12-22
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Godkända kurser: KS169F-Svenska: Barns tidiga läsning och skrivande I eller KS170F-Svenska: Barns tidiga läsning och skrivande II eller KS268F Svenska för lärare åk 1-6, I, prov 1. Eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla teoretiska och didaktiska kunskaper om barns tal- och skriftspråksutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv samt om hur flerstämmiga och språkutvecklande läromiljöer kan skapas. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla kunskap om kulturella förändringar, t.ex. i de textvärldar barn möter.
Innehåll
Kursen behandlar olika synsätt och teoretiska aspekter på den tidiga och fortsatta läs- och skrivundervisningen. Barns olika villkor och behov och hur dessa kan mötas i en kulturellt heterogen skola belyses. Några olika pedagogiska riktningar presenteras och diskuteras.
En av kursens bärande tankar är att språkanvändning och språkutveckling ses som en kreativ process i vilken interaktion och kommunikation spelar en avgörande roll. Kursen behandlar också frågor kring att lära på sitt andraspråk. Hur språkutvecklande miljöer och ett inkluderande arbetssätt kan skapas i en flerspråkig miljö belyses och diskuteras. Dessutom är ett kursinnehåll att studenten ska utveckla grunderna i läromedelsanalys och fördjupa sin förståelse av bedömningens funktion för att stödja elevers språk- och kunskapsutveckling i ett 1-6 perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva, analysera och problematisera barns tal- och skriftspråksutveckling ur ett första – och andraspråksperspektiv samt resonera kring hur lärare kan följa, stödja och bedöma denna utveckling
- bedöma och analysera elevtexter/arbeten utifrån olika aspekter av elevers kunskapsutveckling i syfte att ge framåtsyftande respons
- diskutera hur olika kommunikativa uttrycksformer såsom ord, bild, drama, musik och rörelse samt informationsteknologi kan användas i syfte att skapa en interaktiv och flerstämmig lärandemiljö
- diskutera och reflektera över betydelsen av olika ämnesspråk och villkoren för skrivande i olika ämnen
- kritiskt granska och värdera texter som elever möter i olika läromedel
- planera, genomföra, dokumentera och utvärdera ett tematiskt arbete där skönlitteraturens och andra medietexters språk- och kunskapsutvecklande potential beaktas.
Arbetsformer
Kursen ges som en kombination av campus och distans. Distansinslagen bygger på arbete via webbaserad lärplattform och det är fyra campusdagar.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utöver enskilda studier utgörs av grupparbeten, gruppdiskussioner, kollegial respons, praktisk gestaltning, seminarier, föreläsningar och informationssökning. En observationsuppgift genomförs på den skola studenten har sin anställning.
Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: Muntlig redovisning (Oral Presentation) 7 hp.
I detta prov bedöms lärandemål 3, 4, 5 och 6.
Prov 2: Skriftlig analys av elevtexter (Written Analysis of Written Texts from Pupils) 8 hp.
I detta prov bedöms lärandemål 1 och 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Kurslitteratur
En av nedanstående avhandlingar väljs och läses. Fast med fokus på F-3 och Ewald med fokus på åk 4-6:
Ewald, Anette (2007). Läskulturer: lärare, elever och litteraturläsning i grundskolans mellanår. Diss. Lund: Lunds universitet (376 s.)
Fast, Carina (2007). Sju barn lär sig läsa och skriva: familjeliv och populärkultur i möte med förskola och skola. Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis (ca 200 s.)
Gibbons, Pauline (2018). Stärk språket stärk lärandet. Uppsala: Hallgren & Fallgren (208 s.)
Jönsson, Karin (red.) (2016). Bygga broar och öppna dörrar. Stockholm: Liber (196 s.)
Liberg, Caroline; af Gejerstam, Åsa & Wiksten Folkeryd, Jenny (2010). Utmana, utforska, utveckla! Om läs- och skrivprocessen i skolan. Lund: Studentlitteratur (116 s.)
Liberg, Caroline & Nordlund, Anna (2019). Lärares samtal om elevers skrivande av berättande texter i tidiga skolår. Nordic Journal of Literacy Research. Vol 5. No.2 2019, pp 120-139 (19 s.)
Liberg, Caroline & Smidt, Jon (red). (2019) Att bli lärare i svenska. Stockholm: Liber (198 s.)
Nilsson, Jan, Wagner, Ulla & Rydstav, Emma (2008). Vilja och våga: temaarbete i grundskolans tidigare år. Lund: Studentlitteratur. (135 s.)
alt
Magnusson, Kerstin, Malmgren, Gun & Nilsson, Jan (2013). Att göra sin röst hörd: tematisk undervisning i grundskolans mellanår. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
(135.)
Skolforskningsinstitutet (2018). Feedback i skrivundervisningen. Solna: Skolforskningsinstitutet. (61 s.) (Tillgänglig via Internet)
Skolverket (2009). Nya språket lyfter!? Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6. Stockholm: Skolverket (124 s.) (Tillgänglig via Internet)
Svensson, Gudrun, Svensson, Jenny, Strazer, Boglárka & Wedin, Åsa (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning. Stockholm: Skolverket (162 s.) (Tillgänglig via Internet)
Wedin, Åsa (2017). Språkande i förskolan och grundskolans tidigare år. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (156 s.)
Kursplaner i svenska och svenska som andraspråk, aktuella vetenskapliga uppsatser och artiklar samt skönlitteratur kan tillkomma.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.