Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Svenska för lärare åk 1-6, I
Engelsk benämning
Swedish Studies for Teachers, Schoolyear 1-6, I
Kurskod
KS268F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-06-23
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Kursen kräver även förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare utan behörighetsgivande examen i någon av grundskolans årskurser 1-6, lägst halvtid under den senaste tvåårsperioden.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper om språk, språkutveckling och socialisation samt centrala svenskämnesdidaktiska begrepp. Ett annat syfte är att studenten ska utveckla förståelse för grundläggande teorier om läs- och skrivutveckling i olika åldrar, med fokus på yngre elever (1-6).
Innehåll
I kursen behandlas de olika svenskämnenas traditioner, historia och utveckling. Vidare studeras språk, språkutveckling och olika sätt att socialiseras in i skriftspråklighet. I kursen behandlas också olika ämnesuppfattningar, för ämnesområdet centrala ämnesdidaktiska begrepp och olika sätt att se på läs- och skrivundervisningen i en kulturellt heterogen skola.
Kursen handlar även om hur man som pedagog kan skapa en språkutvecklande skolmiljö där lekens, berättandets, skönlitteraturens och andra texters språk- och kunskapsutvecklande potential beaktas för att möta barn med olika förutsättningar och behov. I kursen läser studenten olika texter, och i dialog med andra tolkas och diskuteras dessa.
Analys och bedömning av elevers muntliga och skriftliga textproduktion i ett första- och andraspråksperspektiv diskuteras och i samband med detta hur den fortsatta språkutvecklingen kan stödjas.
I kursen ingår processorienterat skrivande som en del i det egna lärandet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna…
- redogöra för barns läs- och skrivutveckling utifrån centrala svenskämnesdidaktiska begrepp
- i dialog med andra tolka, analysera, gestalta och diskutera skönlitteratur, digitala och multimodala texter för barn och unga och exemplifiera hur läs- och skrivutveckling och kreativitet kan stimuleras
- redogöra för och förklara modersmålets betydelse för språk- och kunskapsutveckling samt förhållandet mellan språk- och kunskapsutveckling och personlig utveckling
- redogöra för begreppet digital kompetens och dess påverkan på barns läsande, skrivande och språkbruk
- författa en utredande text med iakttagande av gängse språkliga och akademiska kriterier
- förklara och diskutera hur skolan kan skapa en flerstämmig och språkutvecklande klassrumsmiljö i en mångkulturell skola samt möta barn med olika förutsättningar och behov
Arbetsformer
Kursen ges som en kombination av campus och distans. Distansinslagen bygger på arbete via webbaserad lärplattform och det är fyra campusdagar.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, handledning, nätbaserat arbete m.m. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.
Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1: Gestaltning (Aesthetic Form of Expression) 6 hp
I detta prov bedöms lärandemål 2, 6
Prov 2: Utredande text (Expository Text) 9 hp
I detta prov bedöms lärandemål 1, 3, 4, 5 och 6.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Broms, Cecilia (2020). Lyssläsning i relation till läsförståelse-En explorativ studie kring yngre elevers upplevelser av att läsa med öronen med texten framför sig, i jämförelse med att läsa med ögonen. Examensarbete i fördjupningsämnet svenska, Malmö universitet. (tillgänglig via internet). (32 s.)
Dahl, Karin (1999). Från färdighetsträning till språkutveckling I: Thavenius, Jan (red.) (1999) Svenskämnets historia. Lund: Studentlitteratur. (55 s.)
Edvardsson, Jenny; Godhe, Anna-Lena & Magnusson, Petra (2018). Digitalisering, literacy och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur (114 s.)
Eskild, Hilde & Hambro, Benedicte (2005). Snick och snack: en praktisk bok om muntligt berättande. 1 uppl. Stockholm: Liber (192 s.)
Fast, Carina (2008). Literacy: i familj, förskola och skola. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (168 s.)
Knight, Simon & Mercer, Neil (2015). The role of exploratory talk in classroom search engine tasks. Technology, Pedagogy and Education, 24, 303-319. (16 s.)
Liberg, Caroline (2003). Flerstämmighet, skolan och samhällsuppdraget. Utbildning och demokrati, 2, 13-29. (16 s.)
Lindholm, Anna (2019). Flerspråkiga elevers läsförståelse på svenska. Om lässtrategier och läsutveckling på mellanstadiet. (Diss.) Göteborgsstudier i nordisk språkvetenskap 38. Göteborg: Göteborgs universitet (166 s.)
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk: om retorik och skrivande. 2. [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur (152 s.)
Malmgren, Lars-Göran (1996). Svenskundervisning i grundskolan. Lund: Studentlitteratur. (37 s.)
McLaughlin, Maureen (2012). Reading comprehension: What every teacher needs to know. The Reading Teacher, 65, 432-440. (finns tillgänglig via internet) (8 s.)
Myndigheten för skolutveckling (2007). Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. (119 s.)
Skolinspektionen (2010). Språk- och kunskapsutveckling för barn och elever med annat modersmål än svenska. Stockholm: Skolinspektionen. (finns tillgänglig via internet) (46 s.)
Skolinspektionen (2010). Läsprocessen i svenska och naturorienterande ämnen, årskurs 4-6. Stockholm: Skolinspektionen (35 s.)
Skolverket (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (reviderad 2019). Stockholm: Skolverket. (finns tillgänglig via internet)
Viden om literacy (2021). Tema: Når undervisningen digitaliseres. 2021, 9, (117 s.)
Wedin Åsa (2016). Att stötta och utveckla muntlighet i klassrummet. Stockholm: Skolverket. (finns tillgänglig via internet) (11 s.)
Westlund, Barbro (2015). Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Mellanstadiet. Stockholm: Natur & Kultur. (262 s.)
Westlund, Barbro (2017). Aktiv läskraft. Att undervisa i lässtrategier för förståelse. Fk- åk 3. Stockholm: Natur & Kultur. (277 s.)
Öberg, Helena & Lidström, Kristina (2015). Din tur, Adrian. Stockholm: Mirando. (64 s.)
Kursplaner i svenska och svenska som andraspråk, aktuella vetenskapliga uppsatser och artiklar samt skönlitteratur tillkommer.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).