Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Svenska som andraspråk för lärare - det svenska språksystemet i ett andraspråksperspektiv
Engelsk benämning
The Study of Swedish as a Second Language and Education for Teachers: The Swedish Language System from a Second Language Perspective
Kurskod
KS266F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2019-11-07
Gäller från
2019-11-07
Behörighetskrav
Kursen kräver även förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare i grundskolan eller gymnasieskolan utan behörighetsgivande examen, lägst halvtid under den senaste tvåårsperioden.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga att arbeta med grammatik, ordförråd och uttal samt fördjupa sin teoretiska, didaktiska och metodiska kompetens när det gäller svenska som andraspråk inom undervisning för barn, ungdomar och vuxna.
Innehåll
Kursen behandlar det svenska språksystemet i ett funktionellt perspektiv (grammatik, ordförråd och uttal). Fokus ligger på sådant som brukar innebära en utmaning för andraspråksinlärare. Studenten tränar sig därtill i att tillämpa sina kunskaper om svenskans språkliga strukturer i analys och bedömning av elevers muntliga och skriftliga språkproduktion. I kursen behandlas och diskuteras även grammatikens och fonetikens roll i undervisningen i svenska som andraspråk.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- på grundläggande nivå beskriva och diskutera olika aspekter och nivåer i det svenska språksystemet ur ett andraspråksperspektiv
- analysera och bedöma andraspråkselevers muntliga och skriftligaspråkproduktion, med stöd i studentens kunskap om det svenska språksystemet
- exemplifiera och diskutera grammatikens och fonetikens roll i undervisningen i svenska som andraspråk
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, arbete i grupper och självstudier.
Bedömningsformer
Examinationen utgörs av ett muntligt seminarium och ett individuellt skriftligt paper (examinerar samtliga lärandemål).
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirko (red.) (2014), Tankarna springer före: att bedöma ett andraspråk i utveckling. Stockholms universitets förlag (152 s.)
Ballardini, Kerstin, m. fl. (1986). Svensk grammatik: svensk grammatik på svenska. Stockholm: Natur och kultur (183 s.).
Boström, Lena och Josefsson, Gunlög (2006). Vägar till grammatik. Lund: Studentlitteratur (s. 131–200) (70 s.)
Bygga svenska. Bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling (2017). Skolverket(80 s.)
Tillgängligt via internet.
Enström, Ingegerd (2016). Ordens värld. Svenska ord – struktur och inlärning. Stockholm: Hallgren & Fallgren (130 s.)
Lindberg, Inger (2003). Språkanvändning – kreativt skapande eller förutsägbara mönster? I: Olofsson, Mikael (red.), Symposium 2003. Arena andraspråk (s. 61–79) (19 s.) Tillgängligt via internet.
Olofsson, Mikael och Sjöqvist, Lena (2013). Bedömning i svenska som andraspråk. I: Hyltenstam, Kenneth och Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur (37 s.)
Thorén, Bosse (2014). Svensk fonetik för andraspråksundervisningen. Umeå (116 s.)
Kurs- och ämnesplaner i svenska som andraspråk
Kompletterande material om grammatik och uttal samt valbar referenslitteratur tillkommer.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).