Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Bild för lärare, åk 1-9, II
Engelsk benämning
Arts for Teachers, Schoolyear 1-9, II
Kurskod
KS249F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2020-11-24
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KS106F Bildarbete och lärande I (godkänd) eller KS248F Bild för lärare, åk 1-9, I+II (godkänd)
Eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig fördjupade kunskaper i att uttrycka sig visuellt genom olika verktyg för produktion såväl analoga som digitala i ett samspel . Vidare syftar kursen till att studenterna ska tillägna sig kunskap om barns och ungas medieanvändning, rörliga bilder och konst. I kursen ingår även planering och bedömning av mediepedagogiskt arbete.
Innehåll
I kursen ingår praktiskt och teoretiskt bildarbete. I kursen används ungdomars medieanvändning i syfte att visa på olika förhållningssätt som kan användas didaktiskt. Egen produktion genom olika uttrycksformer såsom digitalt bildarbete, rörliga bilder, animation och grafik . Ett mediepedagogiskt projekt genomförs i grupp och följs upp av diskussion om bedömning, skriftligt såväl som muntligt. I samband med konststudier produceras bilder till bloggen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- genomföra multimodala medieproduktioner
- reflektera och problematisera barns och ungas medieanvändning
- formulera, planera samt genomföra ett mediepedagogiskt projekt och ange riktlinjer för bedömning
- identifiera och använda äldre konst och samtidskonst i dagens undervisning
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, workshops, litteraturseminarier, praktiskt bildarbete, bildteoretiska övningar, fältstudier och individuellt arbete med blogg, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och lärare.
Bedömningsformer
Kursen examineras i tre olika delar
Första delen är en portfolio i form av en blogg vilken ska innehålla en processdagbok där kursens samtliga moment ska vara dokumenterade .
Den andra delen av examinationen består av en redovisning av ett mediepedagogiskt arbete i grupp muntligt såväl som skriftligt.
Tredje delen av examinationen är ett litteraturseminarium med utgångspunkt i en undersökning om ungdomars medieanvändning relaterat till kurslitteraturen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Burman, Greta (2007). Konsten i historien. Stockholm: Natur och kultur (192 s.)
Dunkels, Elza (2018). Vad gör unga på nätet? Lund: Gleerups (131 s.)
Dunkels, Elza & Lindgren, Simon (red) (2014). Interaktiva medier och lärandemiljöer. Malmö: Gleerups (kap 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 och 10, 111 s.)
Eriksson, Yvonne & Göthlund, Anette (2012). Möten med bilder: att tolka visuella uttryck. 2. [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur, kap. 5, 6, 7, 8 (100 s.).
Erixon, Per-Olof (red.) (2014). Skolämnen i digital förändring, Lund: Studentlitteratur (kap 1, 5, 8, 110 s.)
Linderoth, Jonas (red.) (2007). Datorspelandets dynamik: lekar och roller i en digital kultur. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Hansson, Hasse, Karlsson, Sten-Gösta, Nordström, Gert Z (2005). Seendets språk: exempel från konst, reklam, nyhetsförmedling och semiotisk teori. Lund: Studentlitteratur (179 s.)
Sturken, Marita & Cartwright, Lisa (2018). Practices of looking: an introduction to visual culture, Third edition, New York: Oxford University Press. Kap. 3, 5, 6, 7 (150 s.)
Åsén, Gunnar (red.) (2017). Bildundervisning och lärande genom bilder. Stockholm: Liber. (200 s.)
Kortare artiklar tillkommer