Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Specialpedagogiskt förhållningssätt i modersmålsundervisning
Engelsk benämning
A special needs approach to mothertongue teaching
Kurskod
KS205F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2013-11-14
Gäller från
2014-01-20
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
GXX
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskap om att behovet av särskilt stöd hos barn och unga varierar och påverkas av den miljö som barnet befinner sig i.
Innehåll
Kursen utgår från olika tiders syn på barn och unga som av skiftande skäl kan uppfattas som utmanande och annorlunda. Med denna utgångspunkt studeras skolans värdegrund så som den är uttryckt i skolans styrdokument samt den svenska skolans framväxt och roll i ett internationellt och interkulturellt perspektiv. Styrdokument behandlas och ställs i relation till olika kulturella uttrycksformer.
En introduktion av begreppen inklusion och normalitet kopplat till förskolans och grundskolans uppdrag ges. Vidare behandlas barndomens betydelse för utveckling och lärande. Kursen ger studenterna möjlighet till reflektion dels om skolans grundläggande värden i förhållande till personliga värderingar, dels kring hur dessa kan påverka förhållningssättet mot andra.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- definiera och resonera kring de grundläggande värden som finns uttryckta i gällande styrdokument och som ligger till grund för skolans undervisning
- reflektera över kulturens roll i samhället och identifiera faktorer som kan påverka kulturmönster
- redogöra för olika teorier och modeller gällande barn i behov av särskilt stöd
- beskriva och problematisera lärarens roll, verksamhetens organisation och dess betydelse för barn och unga som är i olika svårigheter
- kartlägga och redogöra för åtgärder på individ-, grupp- och organisationsnivå
- välja ett inkluderande arbetssätt till stöd för barn och unga som är i svårigheter
Kriterier för betyget Väl godkänd anges av kursledare vid kursstarten.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuella uppgifter, paruppgifter, gruppseminarier och kursträffar. Kursen ges som nätburen undervisning med inslag av obligatoriska campusförlagda träffar.
Bedömningsformer
Examinationen består av tre delar. Den första delen består av en muntlig och skriftlig individuell redovisning, där deltagarna diskuterar och kommenterar skolans styrdokument i ett kontrastivt perspektiv med olika kulturmönster som utgångspunkt, och där särskilt fokus läggs vid värdegrundsfrågor. Den andra delen består av en skriftlig uppgift där studenterna individuellt kartlägger och redogör för åtgärder på individ-, grupp- och organisationsnivå. I denna uppgift ingår även att ge respons på studiekollegers arbeten. Den tredje delen består av en muntlig presentation i grupp där förmågan att urskilja och analysera faktorer som skapar inklunderande lärandesituationer bedöms.
Studenten äger rätt till fyra omtentamenstillfällen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Asmervik, Sverre & Ogden, Terje & Ryggvold, Anne-Lise (2001), Barn med behov av särskilt stöd 3:e upplagan. Lund: Studentlitteratur (340 s)
Evenshaug, Oddbjörn & Hallen, Dag (2001), Barn- och Ungdomspsykologi. Lund: Studentlitteratur (urval ca 250 s)
Linde, Göran (red.) (2001), Värdegrund och svensk etnicitet. Lund: Studentlitteratur (210 s)
Norman, Karin (1996), Kulturella föreställningar om barn. Köping: Rädda barnen förlag (220 s)
Rakstang Eck, Oddrun & Rognhaug, Berit (1995), Specialpedagogik i förskolan. Lund: Studentlitteratur (221 s)
Richardsson, Gunnar (1999), Svensk utbildningshistoria. Lund: Studentlitteratur(200 s)
Skolverket (2008), Allmänna råd och kommentarer - för arbete med åtgärdsprogram (24 s) www.skolverket.se Finns som PDF-fil
Skolverket. (2001), Att arbeta med särskilt stöd med hjälp av åtgärdsprogram. (18 s) www.skolverket.se
Skolverket (1995), Överenskommet. Stockhom (126 s)
Wellros, Seija. (1998), Språk, kultur och social identitet. Lund: Studentlitteratur. (180 s)
Aktuella artiklar i urval
Utöver den obligatoriska litteraturen väljer studenten i samråd med kursledare eller grupplärare ytterligare litteratur i en omfattning av ca 500 sidor, varav minst ett skönlitterärt verk från separat lista som tillhandahålles av kursledaren.
Valbar
Assarsson, Inger (2007), Talet om en skola för alla. Malmö Högskola (280 s)
Bakk, Ann och Grunewald, Karl (2004), Omsorgsboken (upplaga 4). Liber (396 s)
Cederblad, Marianne (2001), Barn- och Ungdomspsykiatri (upplaga 6). Liber (511 s)
Drugli, May Britt (2003), Barn vi bekymrar oss om. Liber (192 s)
Erdis, Mare (2000), Juridik för pedagoger. Studentlitteratur (111 s)
Greene, Ross W (2003), Explosiva barn. Cura.(150 s)
Klefbeck, Johan och Ogden, Terj (2003), Barn och nätverk. Liber (304 s)
Kärfve, Eva, Hjärnspöken (2000) Symposium(248 s)
Lagerheim, Berit (1988), Att utvecklas med handikapp. Liber (539 s)
Larsson Swärd, Gunnel (1999), Åtgärdsprogram för barn i behov av särskilt stöd, 2:a upplagan. Studentlitteratur (114 s)
Lind, Lena (1994), Den osynliga bördan – en bok om det sociala arvet med förskolan som social arena. Runa Förlag (211 s)
Lund, Ingrid (2006), Hon sitter ju bara där! Inagerande beteende hos barn. Studentlitteratur (143 s)
Miller, Alice (1994), Det självutplånande barnet. Månpocket eller annat förlag. (163 s)
Miller, Alice (1999), Vägar i livet. Wahlström & Widstrand (196 s)
Nilholm, Claes (2007), Perspektiv på specialpedagogik. Studentlitteratur (125 s)
Persson, Bengt (2001), Elevers olikheter och specialpedagogisk kunskap. Liber (160 s)
Sacks, Oliver (1995), An Anthropologist on Mars Picador (308 s)
Sereny, Gitta (2002), Varför mördades James Bulger? Ordfronts förlag (19 s). Delas ut av kursledaren
Sereny, Gitta (1999), Ohörda rop – historien om Mary Bell. Ordfronts förlag (360 s)
Sigsgaard, Erik (2003), Utskälld. Liber (320 s)
Skolverket (2001), Arbeta med särskilt stöd. Liber distr. (128 s)
Sommer, Dion (2005), Barndomspsykologiska fasetter. Liber (376 s)
Säljö, Roger (2006), Lärande i praktiken. Norstedt Akademiska förlag (279 s)
Torstensson – Ed, Tullie (2003), Barns Livsvärld. Studentlitteratur (160 s)
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Perspektiv Migration och etnicitet
Studenternas utländska bakgrund - många av dem har egna erfarenheter av migrationsprocess - kommer att genomsyra kursens olika delar. Värdegrundsfrågor som demokrati, frihet och inludering diskuteras utifrån studenternas kulturella bakgrund.
Perspektiv Genus
Genusperspektivet uppmärksammas speciellt i samband med diskussion av värdegrundsfrågor.
Perspektiv Miljö
Studenternas erfarenheter om andra länders skolmiljöer kommer att vara grund för analys och diskussioner av miljöaspekternas betydelse i lärandet.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.