Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Ateljeristautbildningen - Kulturpedagogik för förskola och skola III
Engelsk benämning
Ateljerista - Cultural Training in Pre-school and School III
Kurskod
KS198F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2020-12-16
Gäller från
2021-06-07
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KS173F Ateljeristautbildning - kulturpedagogik för förskola och skola I (godkänd) KS102F Ateljeristautbildning - kulturpedagogik för förskola och skola II (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Syfte
Kursen syftar till att studenten fördjupar färdigheter i visuell kommunikation och gestaltande bildarbete. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar handlingskompetens för arbete med barns visuella röster i samhället.
Innehåll
Kursen innehåller gestaltande arbete där materialitet i till exempel papper och lera undersöks ur ett posthumanistiskt perspektiv genom både eget bildskapande men även i barn och ungdomsgrupp. I kursen genomförs ett projektarbete med barn och unga, med fokus på barns visuella röster i samhället.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. använda gestaltande metoder för att utforska det omgivande samhället
2. motivera och problematisera val av material och tekniker ur ett posthumanistiskt perspektiv
3. planera och genomföra ett undersökande projektarbete med barn, där syftet är att stärka barns visuella röst i samhället
4. synliggöra barns visuella röster genom analys av dokumenterat material
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgörs av workshop, seminarier, föreläsningar, grupparbeten och självstudier. Dessa utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål.
Bedömningsformer
Prov 1: Muntlig och visuell presentation (Oral and Visual Presentation), 2,5 hp. I detta prov bedöms lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Publikation (Publication), 5 hp. I detta prov bedöms lärandemål 3 och 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på samtliga prov.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bergstedt, Bosse (red.) (2017). Posthumanistisk pedagogik: teori, undervisning och forskningspraktik. Första upplagan. Malmö: Gleerups Utbildning (280 s.)
Hansson, Hege (2018). Att ge form åt förskolans innehåll. Stockholm: Lärarförlaget (272 s.)
Hultman, Karin (2011). Barn, linjaler och andra aktörer: posthumanistiska perspektiv på subjektskapande och materialitet i förskola/skola. Diss. (sammanfattning) Stockholm: Stockholms universitet (89 s)
Lenz Taguchi, Hillevi (2012). Pedagogisk dokumentation som aktiv agent: introduktion till intra-aktiv pedagogik. Första upplagan. Malmö: Gleerups utbildning (151 s.)
Pacini-Ketchabaw, Veronica, Kind, Silvia & Kocher, Laurie L. M. (2016). Encounters with materials in early childhood education. London: Routledge (92 s)
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).