EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2012

Kursplan hösten 2012

Benämning

Läs- och skrivutveckling hos flerspråkiga barn i ett didaktiskt perspektiv

Engelsk benämning

The development of multi-lingual pupils' reading and writing skills from a didactic perspective

Kurskod

KS180F

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.

Beslutande instans

Områdesstyrelsen/Utbildningsnämnden vid Lärarutbildningen

Gäller från

2010-09-01

Fastställandedatum

2010-03-05

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Fristående kurs.

Syfte

Kursen syftar till att studenterna ska utveckla förståelse för den språkliga och kulturella bakgrundens betydelse för lärande med särskilt fokus på läs- och skrivutvecklingen. Vidare syftar kursen till att studenterna ska tillägna sig kunskaper om de förställningar och förhållningssätt som kan uppstå i ett kulturmöte.

Innehåll

Kursen behandlar sambandet mellan språk och kultur samt den kulturella bakgrundens betydelse för lärande. Vidare belyser kurser olika förhållningssätt till läs- och skrivundervisning. Särskilt uppmärsammas de flerspråkiga elevernas språk- och literacitetsutveckling.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • redogöra för barns språkutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv
  • beskriva hur barns läs-och skrivförmåga utvecklas i funktionella sammanhang
  • beskriva och analysera vad som händer i mötet mellan människor med olika kulturella bakgrunder
  • diskutera den språkliga och kulturella bakgrundens betydelse för språkutvecklingen
  • utifrån konkreta undervisningssituationer identifiera, diskutera och analysera faktorer som stödjer barns literacitetsutveckling
Lärandemål för betyget Väl Godkänd anges av kursledaren vid kursstarten.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuella uppgifter, paruppgifter, gruppseminarier och handledning. Kursen ges som nätburen undervisning med inslag av obligtoriska campusförlagda träffar.

Bedömningsformer

Examinationen består av tre delar. Den första består av en individuell skriftlig text där studenten beskriver och reflekterar över flerspråkiga elevers läs- och skrivutveckling. Den andra delen består av en individuell dokumentation och analys av undervisningssituationer som följs upp av en muntlig diskussion med kurskamraterna. Den tredje delen består av en individuell skriftlig text där studenten reflekterar över den kulturella bakgrundens betydelse för lärandet.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet (2003) Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. (119 s) Kan hämtas på skolverket.se
Björk, Maj & Liberg, Caroline (1996), Vägar in i skriftspråket, Natur och Kultur (160s)
Chambers, Aidan (1994) Böcker inom oss. Om boksamtsal. Nordsteds (170 s.)
Hedencrona, Eva & Kós-Dienes, Dora (2003) Tvärkulturell kommunikation i förskola och skola. Studentlitteratur. (120s.)
Hessel, Agnéta & Ekberg, Camilla (2008) Modersmålslärare berättar Holmbergs förlag. (120s.) Kan hämtas på mah.se
Fast, Carina (2008) Literacy: i familj, förskola och skola. Studentlitteraur. (168s)
Ladberg, Gunilla (2000) Skolans språ och barnets: att undervisa barn från språkliga minoriteter. Studentlitteratur. (230 s.)
Reichenberg, Monica (2008) Vägar till läsförståelse: texten läsaren och samtalet. Natur och kultur. (140 s.)
Sandström Madsén, Ingegärd (2007), Samtala, läsa och skriva för att lära, Kristianstad University Press. (104s.)
Spökägget
Sjögren, Annick (2006) Här går gränsen Dialogos förlag. (200s.)
Aktuella uppsatser, artiklar samt skönlitteratur ca 400s tillkommer.

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.