Kursplan hösten 2010
Kursplan hösten 2010
Benämning
Ateljeristautbildning - kulturpedagogik för förskola och skola I
Engelsk benämning
Ateljerista - Cultural Training in Pre-School and School I
Kurskod
KS173F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Områdesstyrelsen/Utbildningsnämnden vid Lärarutbildningen
Fastställandedatum
2010-03-05
Gäller från
2010-09-01
Behörighetskrav
1. Yrkesexamen för undervisningssektorn alt.
konstnärlig utbildning 2 år högskola/folkhögskola eller motsvarande
För båda alternativen gäller erfarenheter av pedagogiskt arbete i förskola/skola minst 50 % under två år.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna skall kunna leda och handleda arbete med estetiska läroprocesser integrerat i det vardagliga arbetet i förskola och skola på ett sätt som bland annat hämtar sin inspiration från den pedagogik som utvecklats på de kommunala förskolorna i Reggio Emilia.
Innehåll
I kursen studeras, diskuteras och undersöks praktiskt hur man i skolan och förskolan kan arbeta estetiskt med alla de olika erfarenheter barn och ungdomar har och på vilka sätt dessa erfarenheter kan bli en utgångspunkt för verksamhet och hur barn och ungdomars tankar, idéer och förståelse av fenomen kan utmanas. Frågor om genus och etnicitet belyses i detta sammanhang.
I kursen ingår praktiskt och estetiskt arbete med dokumentation och redovisning av verksamheter i förskola och skola. Utifrån dessa redovisningar analyseras verksamheternas kulturella och estetiska praktik. Med utgångspunkt i litteratur, föreläsningar och gestaltande arbete tas olika kunskapsbegrepp och sätt att se på lärande inom förskola och skola upp till diskussion. I kursen ingår olika workshops. I denna del av kursen kan finnas inslag som skrivarverkstad, bild- och slöjdverkstad, drama eller IT-verkstad.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- arbeta estetiskt och kunskapsutvecklande med barn och ungdomar i förskola, skola och fritidsverksamheter och ta ställning till olika förhållningssätt i arbete med barn och unga.
- kunna reflektera över och visa hur det pedagogiska arbetet kan utvecklas med stöd av dokumentation och litteratur.
- använda visuella, auditiva och skriftliga dokumentationer och en egen repetoar av visuella uttrycksformer.
- leda diskussioner om ett pedagogiskt arbete utifrån dokumenterade praktiska exempel både bland barn/ungdom och kollegor.
Lärandemål för betyget Väl godkänd anges av kursledaren vid kursstarten.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, litteraturseminarier, skrivande, basgruppsdiskussioner och studiebesök, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
Bedömningsformer
De studerandes examineras dels genom en portfolio innehållande processdagbok och produktioner, dels genom en gestaltande redovisning av dokumentationer, efterföljande diskussion samt en skriftlig reflektion.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Aulin Gråhamn, Lena; Persson, Magnus och Thavenius, Jan (2004), Skolan och den radikala estetiken. Lund: Studentlitteratur (236 s.)
Emsheimer, Peter; Hansson, Hasse och Koppfeldt, Thomas (2005), Den svårfångade reflektionen. Lund: Studentlitteratur (196 s.)
Strandberg, Leif (2005), Om Vygotskijs kulturhistoriska psykologi, I: Modern Barndom – Reggio Emilia-institutets skriftserie nr 3 - 2006
Åberg, Ann, Lenz Taguchi, Hillevi (2005), Lyssnandets pedagogik. Stockholm: Liber. (252 s.)
Ett nummer av tidskriften Gringo
Valbar litteratur
Andersson, Lars-Gustaf; Persson, Magnus och Thavenius, Jan. (1999), Skolan och de kulturella förändringarna. Lund: Studentlitteratur (204 s.) (i urval)
Aspers, Patrik; Fuehrer, Paul och Sverrisson, Arni (red.) (2004), Bild och samhälle, visuell analys som vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur (318 s.)
Bahlenberg, Majken (1996), Guldvingar och Gråskägg. Lärande och läkande i saga och bild. Täby: Sama förlag (140 s.)
Barsotti, Anna (1997), D- som i Robin Hoods pilbåge. Ett kommunikationsprojekt i Reggio Emilia. Stockholm: HLS Förlag (115 s.)
Bendroth Karlsson, Marie (1998), Bildskapande i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur (232 s.)
Eriksson, Lotta och Korp, Helena (1996), En hund i backspegeln. I: Christer Brusling och Göran Srömqvists (red.) Reflektion och praktik i läraryrket. Lund: Studentlitteratur (22 s.)
Hansson, Sigrid (1994), Ordets bild och bildens bild. Stockholm: Arbetarnas bildningsförbund (108 s.)
Härenstam, Elisabeth (1999), Drömleoparden i Segerstabyn eller håll den gyllene porten på glänt. I: Människan, konsten och kunskapen. Seminarierapport från Skapande centrum. Karlstads universitet. (15 s.)
Johansen, Bodil, Rathe, Anna Louise och Rathe, Jörgen (1997), Möjligheternas barn i möjligheternas skola. Stockholm: Utbildningsradion. (184 s.)
Kennedy, Birgitta (1999), Glasfåglar i molnen. Om temaarbete och dokumentation ur en praktikers perspektiv. Stockholm: HLS Förlag. (175 s.)
Ribban på rätt nivå. (2001) Högskoleverket. (tre antologibidrag cirka 20 s.)
Sparrman, Anna (2003), Aktörsblick, observatörsblick och kameraöga. I: Anna Sparrman, Ulrika Torell och Eva Åhrén Snickares (red.) Visuella spår. Bilder i kultur- och samhällsanalys. Lund: Studentlitteratur (13 s.)
Wallin, Karin (1994), Flygande mattor och forskande barn. Om filosofin på ett daghem i Helsingfors jämfört med tankarna i Reggio Emilia. Stockholm: HLS Förlag (117 s.)
Vygotskij, Lev (1995), Fantasi och kreativitet i barndomen. Göteborg: Daidalos. (108 s.)
Wallin, Karin (2003), Pedagogiska kullerbyttor. Stockholm: HLS
Wehner-Godée, Christina (2000), Att fånga lärandet. Pedagogisk dokumentation med hjälp av olika medier. Stockholm: Liber (120 s.)
Valfri sagosamling.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.