Kursplan hösten 2012
Kursplan hösten 2012
Benämning
Didaktisk-metodisk kurs för verksamma modersmålslärare III
Engelsk benämning
A course in methodology for in-service mother tongue teachers III
Kurskod
KS142F
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Områdesstyrelsen/Utbildningsnämnden vid Lärarutbildningen
Fastställandedatum
2007-08-24
Gäller från
2007-08-31
Behörighetskrav
Godkända kurser: KS141F Didaktisk-metodisk kurs för verksamma modersmålslärare II eller 4 utav följande kurser, KS176F Olika vägar till kunskap i modersmålsundervisningen, KS180F Läs- och skrivutveckling hos flerspråkiga barn i ett didaktiskt perspektiv, KS204F Specialpedagogiskt förhållningssätt i modersmålsundervisning, KS188F Elevtexter – Bedömning och språkutveckling i modersmålsundervisningen, KS189F Studiehandledning och språket i ämnet i modersmålsundervisning
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Syfte
Kursens syfte är att studenterna skall tillägna sig fördjupade kunskaper om vad lärande på modersmålet respektive ett andraspråk samt stöd av studiehandledning kan innebära för individens språkutveckling. Studenterna skall dessutom utveckla sin kunskap om och skicklighet i att stödja och analysera elevers språkutveckling utifrån det egna språkets förutsättningar.
Innehåll
Kursens innehåll behandlar modersmålet och svenska språket i ett mångkulturellt samhälle. Språkutveckling studeras ur ett kontrastivt perspektiv dessutom uppmärksammas social, dialektal och könsmässig variation avseende språk. I kursen ingår att studenterna genomför textanalyser för att kunna följa, stödja och vidareutveckla elevernas språk. Vidare ingår tematisk litteraturläsning och studier av de skapande processernas betydelse för barns och ungas språkutveckling och kulturella kompetens. Kursen tar upp hur kulturmönster skapas, vidmakthålls och förändras. NO- och SO-ämnena relaterade till studiehandledning på modersmål ingår i kursen. I samband med detta studeras de styrdokument som modersmålslärare kommer i kontakt med i sitt uppdrag. Olika möjligheter att skapa goda lärandesituationer och utvecklingsmiljöer för barn och ungdomar utifrån en medvetenhet om elevers olika bakgrund, förutsättningar och villkor lyfts fram och diskuteras utifrån studenternas arbetserfarenhet och sätts i relation till aktuella teoribildningar.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• tolka skönlitteratur ur ett språksociologiskt perspektiv med fokus på kulturell heterogenitet samt beskriva begreppet tematisk litteraturläsning och de skapande processernas betydelse för elevens förmåga att hantera terminologi och symboler i No- och So-ämnen
• jämföra och ta ställning till hur man organisatoriskt och pedagogiskt genom studiehandledning och modersmålsundervisning kan stödja elevers kunskapsutveckling i skolans olika ämnen
• analysera och tolka de styrdokument som ligger till grund för modersmålslärarens arbete
• utifrån analys av barn- och ungdomars textproduktion bedöma deras språkutveckling och organisera lämpligt stöd åt den enskilde elevens fortsatta utveckling av modersmålet
• diskutera sociala, språkliga och genusbetingade mönsters betydelse för elevers lärande vid val av innehåll och arbetsformer i den kulturellt heterogena skolan
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av föreläsningar, basgruppsarbete, seminarier och självstudier samt arbete i nära anknytning till studenternas tjänstgöring, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
Kursen examineras i tre delar. Den första delen består av en muntlig gruppredovisning där studenterna utifrån skönlitterära texter ska presentera ett tematiskt arbete inom No- och So-ämnena, där de skapande processerna ska ges särskilt utrymme. Den andra delen består av en individuell skriftlig text där studenten utifrån en analys av barns och ungdomars skriftliga textproduktion dels redogör för språkutvecklingen dels beskriver strategier för att inom modersmålets ram stödja den fortsatta språk- och kunskapsutvecklingen .Den tredje delen består av en skriftlig text, individuell eller i grupp, där studenterna ska redogöra för modersmålslärarens uppdrag och villkor med utgångspunkt i styrdokumentens och den kulturellt heterogena skolans förutsättningar.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Abrahamsson, Tua & Bergman, Pirkko (red.) (2005) Tankarna springer före...Att bedöma ett andraspråk i utveckling. HLS Förlag (148 s)
Axelsson, Monica m.fl (2002), Den röda tråden Utvärdering av Stockholms stads storstadssatsning- målområde, språkutveckling och skolresultat. Språkforskningsinstitutet i Rinkeby (urval 150 s)
Axelsson, Monica m.fl (2005), Stärkta tråda - flerspråkiga barn och elever utvecklar språk, litteracitet och kunskap. Språkforskningsinstitutet i Rinkeby (urval 150 s)
Dahlberg m. fl. (red) (2003) SOL 3000. Natur och Kultur (urval 300 s)
Harlen, Wynne (red) (1996), Våga språnget! Om att undervisa barn i naturvetenskapliga ämnen. Almqvist &Wiksell (149 s)
Hedencrona, Eva & Kós-Dienes Dora (2003), Tvärkulturell kommunikation i förskola och skola. Studentlitteratur (131 s)
Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red), (2004), Svenska som andraspråk- i forskning, undervisning och samhälle. Studentlitteratur (urval 500 s)
Hägglund, Kent & Fredin Kirsten, (2004), Dramabok. Liber (152 s)
Josephson, Olle m.fl. (1990), Elevtext, Analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9. Studentlitteratur (180 s)
Kotsinas, Ulla-Britt (2005), Invandrarsvenska. Hallgren & Fallgren (257 s)
Kåreland, Lena (red.) (2005), Modig och stark – eller ligga lågt: skönlitteratur och genus i skola och förskola. Natur och Kultur (487 s)
Lindö, Rigmor (2005), Den meningsfulla språkväven Studentlitteratur (210 s)
Olofsson Mikael (red) Symposium 2003, Arena andraspråk, Nationellt centrum för Sfi och svenska som andraspråk (200s)
Nilsson, Jan (1997), Tematisk undervisning. Studentlitteratur (219 s)
Aktuella styrdokument för förskola, grundskola och gymnasium
Referenslitteratur
Strömquist, Siv (1998), Uppsatshandboken. Hallgren & Fallgren, (110 s)
Wijk-Andersson, Elsie (2002), Ny grammatik : det svenska språkets struktur., Hallgren & Fallgren, (82 s)
Viberg, Åke (1986), Svensk grammatik. Natur och kultur (120 s)
Valbar litteratur omfattande (600 s, varav 300 s utgöres av naturvetenskaplig litteratur)väljes i samråd mellan lärare och kursdeltagare
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.