Kursplan våren 2009
Kursplan våren 2009
Benämning
Retorik II
Engelsk benämning
Rhetoric II
Kurskod
KS132F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Områdesstyrelsen/Utbildningsnämnden vid Lärarutbildningen
Fastställandedatum
2008-01-10
Gäller från
2008-01-10
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: KS131F Retorik I (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sin förmåga att analysera retoriskt utformade budskap i tal, skrift och bild. Kursen syftar vidare till att kursdeltagarna tillägnar sig fördjupade kunskaper om den klassiska retorikens grundläggande begrepp, genrer och metoder.
Innehåll
Kursens fokus ligger på att analysera budskap, framförallt i medier. Vidare innehåller kursen analys av olika typer av argumentationer och kursdeltagarna får möjlighet att utveckla sin förmåga att delta i debatter som främjar kunskapsutveckling. I anslutning till detta kommer också tidsaktuella tal samt konkreta retoriska situationer att diskuteras. Praktiska muntliga och skriftliga övningar i att formulera och framföra egna övertygande texter löper under hela kursen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
• redogöra för centrala begrepp inom retoriken
• använda centrala begrepp inom retoriken för analys av texter och självständigt kunna producera, gestalta och framföra texter
• beskriva och problematisera hur retoriken används i dagens samhälle
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Arbetsformerna, som kan utgöras av litteraturstudier, föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, handledning och övningar, utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Bedömningsformer
Examinationen består av fyra delar. Studenten framför tal, vars upplägg denne skriftligen redovisar. Vidare analyserar studenten ett antal kända tal, sammanfattar analysen skriftligen samt diskuterar och problematiserar innehållet i ett seminarium. Därutöver skriver studenten en artikel utifrån ett retoriskt problem samt närläser och ger respons på kamrattexter i ett seminarium. I examinationen ingår också att studenten kritiskt granskar läst litteratur och leder en diskussion utifrån denna.
Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Hellspong, Lennart (1992), Konsten att tala. Handbok i praktisk retorik Studentlitteratur (s 161-281) (120 s)
Johannesson, Kurt (2001), Tala väl. 10 lektioner i praktisk retorik. Norstedt, (205 s)
Karlberg, M & Mral, B (1998), Heder och påverkan Att analysera modern retorik. Natur & Kultur
Lindstedt, Inger (2002), Textens hantverk. Om retorik och skrivande Studentlitteratur (140 s)
Nordström, Gert Z (2002), Terrorkriget i kvällspressen. Styrelsen för psykologiskt försvar. Rapport 184. Kan laddas ner från www.spycdef.se. (50 s)
Stencilmaterial tillkommer
Valbar litteratur motsvarande ca 250 sidor i samråd med kursledaren.
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Kursen har fokus på klass, etnicitet och genus genom att historiska och nutida samhällstexter tolkas utifrån dessa kategorier. Klass-, etnicitet- och genusperspektiven behandlas i förhållande till meningsskapande och förståelse.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.