UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Medie- och kommunikationsvetenskap: Akademisk forskning och skrivande

Engelsk benämning

Media and Communication Studies: Academic Research and Writing

Kurskod

KK448A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2024-09-02

Fastställandedatum

2024-01-10

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Avslutat 120 hp från kurser inom termin 1-4 på programmet Medie- och kommunikationsvetenskap: Medieaktivsm, strategi och entreprenörskap (HGMKV)

Huvudområde

Medie- och kommunikationsvetenskap

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap och kan ingå i examensfordringarna för en kandidatexamen i Medie- och kommunikationsvetenskap.

Syfte

Kursen syftar till att stärka studentens förmåga att självständigt identifiera och formulera sig kring ett relevant och avgränsat forskningsfält inom ämnet för medie- och kommunikationsvetenskap.
Kursen syftar därmed även till att studenten ska utveckla förståelse för tidigare forskning, inbegripet förmågan att problematisera och peka ut kunskapsluckor inom ett avgränsat forskningsfält.
Kursen syftar också till att studenten ska genomföra en forskningsöversikt och utveckla kunskap om hur argument byggs utifrån andra forskares arbeten i en egen forskningsprocess.
Kursen syftar även till att fördjupa studentens färdigheter i akademiskt skrivande i relation till det medie- och kommunikationsvetenskapliga forskningsfältet.

Innehåll

  • Forskningsdesign och forskningsprocessen.
  • Översiktliga och fördjupande studier av innehållet i några av MKV-fältets centrala vetenskapliga tidskrifter.
  • Litteratursökning i relevanta forskningsdatabaser för att kunna identifiera ett avgränsat forskningsområde, vilket utvärderas från ett teoretiskt, metodologiskt, forskningsetiskt samt samhälleligt perspektiv.
  • Författandet av en forskningsöversikt och formulerandet av egen problemställning med tillhörande syfte och forskningsfrågor.
  • Fördjupande aktiviteter kring akademisk läsning och skrivande.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
  1. Kritiskt granska vetenskapliga texter utifrån teoretiska, metodologiska, forskningsetiska och samhälleliga perspektiv.
  2. Självständigt söka, värdera och identifiera relevanta vetenskapliga texter inom ett av studenten avgränsat område inom fältet för medie- och kommunikationsvetenskap.
  3. Problematisera och syntetisera huvuddragen inom valt forskningsområde i en forskningsöversikt som beskriver nuvarande kunskapsläge och identifierar forskningsluckor på området.
  4. Formulera en egen problemställning med tillhörande syfte och frågeställningar, samt argumentera för hur denna kan bidra till ny kunskap inom det avgränsade forskningsområdet.

Arbetsformer

Kursen baseras på föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, kamratgranskning och portfoliodokumentation. Undervisning bedrivs genom föreläsningar, seminarier och enskild läsning av kurslitteratur.

Bedömningsformer

Kursen examineras genom en portfolio, motsvarande 7,5hp, som består av skriftliga uppgifter som sammantaget examinerar samtliga lärandemål.

Kurslitteratur

Studenten förväntas att på egen hand söka, värdera och använda relevant litteratur med fokus på artiklar i vetenskapliga tidskrifter.
  • Lindstedt, I. (2019). Forskningens hantverk. (Upplaga 2). Lund: Studentlitteratur
  • Linton, M. (2019). Text & stil. Om konsten att berätta med vetenskap. Stockholm: Natur & kultur,
  • Utöver de artiklar som själv väljs ut av studenten kan också ytterligare artiklar, texter och annat undervisningsmaterial tillkomma (omfattande max 100 sidor).

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.