Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Medie- och kommunikationsvetenskap: Medieprojekt termin 2
Engelsk benämning
Media and Communication Studies: Media Project Semester 2
Kurskod
KK443A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2020-12-04
Gäller från
2021-01-18
Behörighetskrav
Godkända kurser: KK401B-Det föränderliga medielandskapet
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap och kan ingå i examensfordringarna för en kandidatexamen i Medie- och kommunikationsvetenskap.
Syfte
Kursen syftar till att fördjupa de kunskaper och färdigheter som studenterna förvärvar under terminens övriga och parallellt löpande kurser genom att de sätts in i ett annat, mer praktiskt orienterat, sammanhang.
Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper och färdigheter om gestaltning som metod, analys och presentationsform.
Kursen syftar också till att fördjupa studentens reflektioner om den egna lärandeprocessen i ett gruppbaserat och projektorienterat arbetssätt.
Innehåll
- Tillvaratagande av förvärvade teoretiska och metodologiska kunskaper i andra, mer praktiskt orienterade, sammanhang och med syfte att utveckla egna idéer och koncept.
- Introduktion till gestaltning som metod, analys och presentationsform.
- Utmaningsbaserat lärande som pedagogik och arbetssätt.
Lärandemål
- Omsätta kunskap från parallella kurser till ett eget gestaltande koncept.
- Använda sig av gestaltning som metod, analys och presentationsform på en grundläggande nivå.
- Arbeta i grupp och reflektera över det egna lärandet i grupprocessen.
Arbetsformer
Undervisning bedrivs genom föreläsningar, workshops samt grupparbete under viss handledning
Bedömningsformer
Ett gestaltande koncept som genomförs och presenteras i grupp motsvarande 5hp, vilket examinerar lärandemål 1 och 2. Detta bedöms U/G.
En enskild reflekterande text motsvarande 2,5hp kring lärandeprocessen i gruppens arbete, vilken examinerar lärandemål 3. Denna bedöms U/G/VG.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Andersen, Erling S. & Schwencke, Eva (2013). Projektarbete: en vägledning för studenter. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
- Fors, Vaike & Bäckström, Åsa (2015). Visuella metoder. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Ytterligare artiklar, texter och annat undervisningsmaterial kan tillkomma (omfattande max 100 sidor).
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.