Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Medie- och kommunikationsvetenskap: Medieproduktion och produktionskultur
Engelsk benämning
Media and Communication Studies: Media Production and Production Cultures
Kurskod
KK440A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2019-06-24
Gäller från
2020-01-20
Behörighetskrav
Godkända kurser: KK401B-Det föränderliga medielandskapet
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla
kunskap om olika former av medierelaterad kulturproduktion, dels utifrån formella medie-organisationer liksom mer informella sammansättningar av medieproducenter.
Kursen syftar också till att studenten ska utveckla förståelse kring politisk-ekonomiska förhållanden, liksom strategiska, aktivistiska och entreprenöriella dimensioner av medieproduktion.
Metodologiskt syftar kursen till att studenten ska utveckla kunskaper och färdigheter inom den kvalitativa forskningsintervjun inklusive forskningsetiska frågeställningar.
Innehåll
- Medieproduktion
- Produktionskultur
- Kulturarbete och kulturarbetare
- Politisk-ekonomiska perspektiv på medieproduktion och produktionskulturer
- Kulturindustrierna, de kreativa näringarna och andra medieorganisationer
- Mediernas roll i offentligheten
- Strategiska, aktivistiska och entreprenöriella dimensioner av medieproduktion
- Projektarbete i grupp där studenterna gör studiebesök och genomför intervjuer med företrädare för medieorganisationer/producenter
Lärandemål
1) Visa kunskap om olika former av medieproduktion liksom dess politisk-ekonomiska och socio-kulturella förutsättningar, liksom strategiska, aktivistiska och entreprenöriella dimensioner av medieproduktion
2) Visa grundläggande kunskap om, samt förmåga att genomföra, kvalitativa intervjuer
3) Visa förmåga till muntlig och skriftlig framställan, argumentation, samt att kritiskt reflektera över olika former för medieproduktion och dess roll i relation till samtida offentligheter
4) Visa förmåga till att samarbeta i grupp i ett mindre projektarbete
Arbetsformer
Undervisning bedrivs genom föreläsningar, seminarier, kamratgranskning av texter, individuellt arbete med kurslitteratur samt grupparbete under viss handledning
Bedömningsformer
Ett projektarbete i grupp kring en utvald organisations strategiska, aktivistiska och/eller entreprenöriella arbete.
5 hp (lärandemål 1, 2, 3 och 4) (betygsskala U - G)
En individuell examination på kursens nyckelbegrepp och hur de förhåller sig till varandra
2,5 hp (lärandemål 1 och 3) (betygsskala U-G-VG)
En av bedömningsformerna kommer att vara muntlig och en skriftlig
Kurslitteratur och övriga läromedel
• Hesmondhalgh, David (2019) The Cultural Industries. (Forth edition) London: Sage
• Bruun, Hanne (2016) Qualitative interviews in Media Production Studies’ i Chris Paterson, David Lee, Anamik Saha och Anna Zoellner. (red) Advancing Media Production Research. Shifting Sites, Methods, and Politics. Palgrave
• Cohen, N (2015) ‘Entrepreneurial Journalism and the Precarious State of Media Work’, The South Atlantic Quarterly 114(3), s. 513-53
• Dahlqvist, Mats (2003) ’Förord’, Borgerlig offentlighet, Habermas, J. (1989)
• Hesmondhalgh, David & Baker, Sarah (2008) ‘Creative Work and Emotional Labour in the Television Industry’, Theory, Culture & Society 25 (7-8), s. 97-118
• Lee, David (2013) Creative labour in the cultural industries, Sociopedia.isa.
• Olsson, Tobias (2009) ’Offentlighet’ i Peter Westlund och Ulrika Olausson (red) Mediesamhället: Centrala begrepp. Lund: Studentlitteratur.
• Ytterligare artiklar och texter kan tillkomma (omfattande max 50 sidor). Dessutom kan en eller flera dokumentär- och spelfilmer användas som läromedel. Studenterna ska i samband med projektarbetet själva söka efter och använda minst två vetenskapliga artiklar utöver kurslitteraturen.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.