Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Medie- och kommunikationsvetenskap: Examensarbete
Engelsk benämning
Media and Communication Studies: Degree project
Kurskod
KK429A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2021-04-07
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Avslutat 120 hp från kurser inom termin 1-4 på programmet Medie- och kommunikationsvetenskap: Medieaktivsm, strategi och entreprenörskap (HGMKV).
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G2E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap och kan ingå i examensfordringarna för en kandidatexamen i Medie- och kommunikationsvetenskap.
Syfte
Kursen syftar övergripande till att studenten ska fördjupa sina kunskaper som man har utvecklat under utbildningens föregående terminer i form av genomförandet av en självständig vetenskaplig undersökning och analys.
Innehåll
- Forskningsdesign, forskningsprocessen, att skriva uppsats.
- Utveckling av tidigare formulerad problemställning och forskningsöversikt.
- Författandet av en vetenskaplig uppsats som ska innehålla och diskutera de centrala byggstenarna i en vetenskaplig undersökning: syfte, frågeställningar, tidigare forskning, teori och metod samt innehålla och diskutera egen analys av empiriskt material, slutsatser och förslag på vidare forskning.
- Handledning.
- Seminarium och opponering.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Visa fördjupad kunskap om problemställning med tillhörande syfte och forskningsfrågor inom medie- och kommunikationsvetenskap och deras relation till teori, metod och analys.
- Visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka tidigare forskning.
- Kunna utforma och genomföra en kvalitativ eller kvantitativ vetenskaplig undersökning.
- Kunna besvara formulerad problemställning samt analysera och kritisk diskutera den egna forskningsprocessen genom metodologisk reflektion
- Visa förmåga att välja relevant och argumentera för valt teoretiskt perspektiv, argumentera för detta val samt visa på fördjupad teoretisk kunskap samt att kunnaoch förmåga att använda sig av valt teoretisk perspektiv detta i analys och såväl som kritisk diskussion av denna.
- Visa förmåga att reflektera över egen problemställning, resultat och analys liksom att diskutera andras arbeten inom ett akademiskt sammanhang.
- Visa förmåga att författa en självständig uppsats utifrån kriterier gällande akademiskt språk, skrivande och formalia.
- Visa förmåga att inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga forskningsfältet göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
- Visa Visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs som föreläsningar, seminarier och handledning.
Bedömningsformer
1) Författande av uppsats samt framläggning av uppsats på seminarium (14 hp, lärandemål 1,2,3,4,5,6,7)
2) Opposition på annan students uppsats/er (1 hp, lärandemål 5).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Kurslitteraturen är främst individanpassad och mycket liten del av litteraturen kan ligga fast. Texter som rekommenderas för arbetsprocess och skrivande är:
- Eldén, Sara (2020). Forskningsetik: vägval i samhällsvetenskapliga studier. Upplaga 1 Lund: Studentlitteratur
- Lindstedt, Inger (2012). Textens hantverk. Om retorik och skrivande. 2. utökade uppl. Lund: Studentlitteratur.
- Lindstedt, Inger (2017). Forskningens hantverk. Lund: Studentlitteratur.
- Svenska skrivregler (2008). Språkrådet. (3. [utök.] utg.), Stockholm: Liber.
- Thurén, Torsten och Strachal, George (2011). Källa: internet. Att bedöma information utifrån källkritiska principer. Malmö: Gleerups.
- Vetenskapsrådet (2017). God forskningssed. Vetenskapsrådet. https://www.vr.se/analys/rapporter/vara-rapporter/2017-08-29-god-forskningssed.html
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.