Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Media- och kommunikationsvetenskap: Projektarbete
Engelsk benämning
Media and Communication Studies: Project Work
Kurskod
KK427B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2017-12-11
Gäller från
2018-01-15
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav:
Det föränderliga medielandskapet (7,5 hp) Medieraktivism, strategi och entreprenörskap (22,5 hp) samt därutöver 22,5 hp på nivå G1F inom huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå. Kursen tillhör huvudområdet medie- och kommunikationsvetenskap.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla en idé för en uppstartsverksamhet (så kallade startups) inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga området samt presentera denna för potentiella finansiärer/investerare. Dessutom ska denna idé baseras på, och argumenteras för, utifrån en analys av mediernas roll i samhället samt utifrån medie- och kommunikationsvetenskapliga teorier. Utgångspunkten för kursen tas i den ledande position Malmö och Sverige har när det gäller uppstartsverksamheter (startups) och affärsutveckling. Samtidigt understryker kursen kopplingen mellan uppstartsverksamheter (startups) och de fördjupade kunskaper om mediesamhället och medie- och kommunikationsvetenskapliga teorier som studenten tillägnat sig i tidigare kurser under programmet.
Innehåll
Kursen innehåller två moment; ett projektarbete samt en individuell skrivuppgift. I projektarbetet arbetar studenterna i grupp för att utveckla en idé till en startup-verksamhet. Studenterna arbetar här således entreprenöriellt och strategiskt och får stöd av handledare. Projektarbetet avslutas med att gruppen så kallat ”pitchar” (det vill säga försäljningspresenterar) sin uppstartsidé för potentiella investerare. Hur uppstartsverksamheten baseras medie- och kommunikationsvetenskapliga teorier och analyser, diskuterar studenten individuellt i en skrivuppgift.
Kursen ges i samarbete med uppstartsaktörer i Malmö.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten:
1) på entreprenöriellt sätt, samt utifrån en analys av mediernas roll i det samtida samhället, formulera och argumentera för en idé till en uppstartsverksamhet (startup),
2) kunna formulera en uppstartsidé med utgångspunkt i medie- och kommunikationsvetenskapliga teorier
3) kunna förhålla sig kritiskt och självständigt till medie- och kommunikationsvetenskapliga teorier,
4) försäljningspresentera (pitcha) en idé för en uppstartverksamhet (startup) där tidigare införskaffade kunskaper och färdigheter från gestaltningskurser (termin 3 på programmet) appliceras,
5) visa förmåga att kunna kommunicera muntligt till relevant målgrupp,
6) visa förmåga till skriftlig vetenskaplig analys.
Arbetsformer
Undervisning bedrivs genom föreläsningar, handledning, seminarier och så kallade workshops (det vill säga arbetsseminarier).
Bedömningsformer
Pitch i grupp (5 hp lärandemål 1,4 & 5) samt en individuell tentamensuppgift (2,5 hp lärandemål 2, 3, 6)
Kurslitteratur och övriga läromedel
Studenterna använder sig av litteratur från tidigare kurser i stor utsträckning. Till detta tillkommer:
Rapport:
Entreprenörskap i det tjugoförsta århundradet: Betänkande av Entreprenörskapsutredningen SOU 2016:72 del 1 345 s)
http://www.regeringen.se/4a98f0/contentassets/565684f52f6a45bb82b7da488ed224f6/entreprenorskap-i-det-tjugoforsta-arhundradet-sou-201672
Open source material i form av akademiska artiklar samt myndighetsrapporter, kommer att laddas upp på It’s Learning i god tid innan kursstart