Kursplan våren 2019
Kursplan våren 2019
Benämning
Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och metoder
Engelsk benämning
Media and Communication Studies: Media and Methods
Kurskod
KK426A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2017-11-15
Gäller från
2018-01-15
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK401B Det föränderliga medielandskapet (godkänd) KK402B Medieaktivism, strategi och entreprenörskap (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på kandidatnivå. Kursen tillhör huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap.
Syfte
Kursen tar upp epistemologiska problem samt grundläggande vetenskapliga metoder inom medie- och kommunikationsvetenskap. Studenterna får lära sig om och tillämpa kvantitativa och kvalitativa metoder genom olika övningar för att mot slutet av kursen också kunna formulera ett förslag på forskningsplan kring valt uppsatsämne.
Innehåll
Kursen fokuserar på textanalyser, enkätundersökningar och kvalitativa intervjuer inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga kunskapsområdet. De metodologiska hantverkskunskaperna behandlas i relation till epistemologiska och metodologiska traditioner samt i förhållande till vetenskaplig problemformulering, analys och presentation av material. Dessutom betonas vikten av forskningsetik och att metoderna förstås utifrån samhällelig kontext.
Under kursens gång genomför studenten uppgifter med egna kvantitativa och kvalitativa studier som avslutningsvis utmynnar i ett förslag på forskningsplan för ett eget valt uppsatsämne.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna :
1) Beskriva och diskutera olika metoder och deras användningsområden, deras styrkor och svagheter samt deras kunskapsteoretiska förankring.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
2) Tillgodogöra sig och genomföra egna analyser baserade på kvantitativa och kvalitativa metoder.
3) Identifiera och tillämpa relevant(a) metod(er) ihop med formulerandet av en medie- och kommunikationsvetenskaplig frågeställning samt argumentera för urval kring ett empiriskt material i förhållande till metodvalets riktning.
4) Tillämpa teoretiska utgångspunkter och förhålla sig till aktuella forskningsfrågor inom medie- och kommunikationsvetenskapen och deras relation till ett metodologiskt och kunskapsteoretiskt fält.
5) Visa förmåga att kunna kommunicera skriftligt i ett vetenskapligt sammanhang.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
6) Bedöma och värdera den metodologiska relevansen av olika studier inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga kunskapsområdet.
7) Visa medvetenhet om forsknings- och forskaretik.
8) Kritiskt förhålla sig till graden av giltighet och tillförlitlighet i egna genomförda analyser.
Arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, workshops och handledning. Arbetet bedrivs individuellt, i par och i grupp.
Bedömningsformer
Examination sker i genom sammanlagt fyra inlämningsuppgifter:
- Textanalys, 4hp (lärandemål 1, 2, 5, 6, 7, 8)
- Kvalitativ intervju, 4hp (lärandemål 1, 2, 5, 6, 7, 8)
- Kvantitativ metod, 4hp (lärandemål 1, 2, 5, 6, 7, 8)
- Plan för forskningsdesign, 3 hp (lärandemål 3, 4, 5, 7, 8)
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bergström, G. & Boréus, K. (2012) Textens mening och makt. Metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. Lund: Studentlitteratur.
Ehn, Billy och Orvar Löfgren (2012) Kulturanalytiska verktyg. Malmö: Gleerups.
Ekström, Mats och Larsåke Larsson (2012) Metoder i kommunikationsvetenskap. Lund: Studentlitteratur.
Forskningsetiska principer inom humanistisk.samhällsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet. http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
Kvale, S. (2014) Den kvalitativa forskningsintervjun.Lund: Studentlitteratur.
Lindstedt, I. (2017). Forskningens hantverk. (Upplaga 1). Lund: Studentlitteratur.
Trost, Jan (2007) Enkätboken. Lund: Studentlitteratur.
Wibeck, V. (2010) Fokusgrupper: Om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod. Lund: Studentlitteratur.
Därutöver tillkommer ett urval av aktuella vetenskapliga artiklar från bibliotekets fulltextdatabaser.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).