Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och metoder
Engelsk benämning
Media and Communication Studies: Media and Methods
Kurskod
KK426A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2013-11-29
Gäller från
2014-01-20
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK401A Det föränderliga medielandskapet (godkänd) KK402A Medier: strategi, aktivism och entreprenörskap (godkänd) KK421A Medie- och kommunikationsvetenskap: Mediehistoria (godkänd) KK424A Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och institutioner (godkänd) KK422A Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och människor (godkänd) och KK423A Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och representationer (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på kandidatnivå. Kursen tillhör huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap.
Syfte
Kursen tar upp epistemologiska problem samt grundläggande vetenskapliga metoder inom medie- och kommunikationsvetenskap. Studenterna får tillämpa kvantitativa och kvalitativa metoder genom olika övningar.
Innehåll
Kursen fokuserar på grundlägggande kvantitativa och kvalitativa metoder inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga kunskapsområdet. Förutom de metodologiska hantverkskunskaperna läggs betoning på kontextualisering, det vill säga där metoderna ses i ett teoretisk, analytiskt, men också samhälleligt och politiskt perspektiv. I kursen diskuteras de metodologiska traditionernas historiska rötter och deras traditionella tillämpningsområden. Dessutom genomförs projektarbeten där studenten genomför egna kvantiativa och kvalitativa studier.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten:
1.kunna beskriva och diskutera olika metoder och deras användningsområden, deras styrkor och svagheter samt deras kunskapsteoretiska förankring
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten:
2.kunna identifiera och tillämpa relevant(a) metod(er) för olika medie- och kommunikationsvetenskapliga frågeställningar.
3.kunna dels tillgodogöra sig, dels genomföra analyser baserade på kvantitativa och kvalitativa metoder
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten:
4.visa förmåga att inom det medie- och kommunikationsvetenskapliga kunskapsområdet kunna bedöma och värdera den metodologiska relevansen av olika studier.
5.visa insikt om de egna metodkunskapernas möjligheter och begränsningar
6.Visa medvetenhet om forsknings- och forskaretik
Arbetsformer
Föreläsningar, handledning, grupparbete, självständigt arbete.
Bedömningsformer
Lärandemål 1, 4 och 6 examineras genom en hemtentamen, motsvarande 5 hp, Lärandemål 2, 3, 5 och 6 examineras genom dels ett projektarbete baserat på kvantitativ metod (5 hp), dels författandet av ett papper baserat på en kvalitativ analys (5hp).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ehn, Billy och Orvar Löfgren (2012) Kulturanalytiska verktyg. Malmö: Gleerups.
Ekström, Mats och Larsåke Larsson (2012) Metoder i kommunikationsvetenskap. Lund: Studentlitteratur.
Forskningsetiska principer inom humanistisk.samhällsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet. http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf
Olsson, Tobias (2008) Medievardagen: en introduktion till kvalitativa studier. Malmö gleerups.
Tacchi, Jo, Don Slater & Greg Hearn (2003) Ethnographic Action Research. New Delhi: UNESCO. Finns på: portal.unesco.org/ci/en/files/13276/10672478597Ethnographic_Action_Research.pdf/Ethnographic%2BAction%2BResearch.pdf
Trost, Jan (2007) Enkätboken. Lund: Studentlitteratur.
Ett urval av aktuella vetenskapliga artiklar från bibliotekets fulltextdatabaser tillkommer.
Kursvärdering
Skriftlig kursutvärdering sker i slutet av kursen.