Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och samhälle
Engelsk benämning
Media and Communication Studies: Media and Society
Kurskod
KK425A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2017-11-15
Gäller från
2018-01-15
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK402B Medieaktivism, strategi och entreprenörskap (godkänd) KK401B Det föränderliga medielandskapet (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på kandidatnivå. Kursen tillhör huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap.
Syfte
Kursens hörnpelare utgörs av den pågående debatten inom medie- och kommunikationsvetenskap kring begreppet medialisering. Därigenom anläggs ett perspektiv på medieutveckling och medieanvändning i nära anslutning till centrala begrepp och utvecklingsprocesser inom samhälle och kultur, exempelvis modernitet, offentlighet, globalisering, kommersialisering, individualisering och nätverkssamhälle.
Innehåll
Med utgångspunkt i programmets tidigare kurser om människor, representationer och institutioner sätter denna kurs teoretiskt fokus på mediers betydelse i ett antal övergripande samhällsprocesser. Diskussionen om medialisering går som en röd tråd genom kursen där det också läggs stor tonvikt på att se ömsesidigheten i relationen mellan medier och samhälleliga processer; hur medier både präglar och präglas av samhällsutvecklingen.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
1) Diskutera olika sätt att förstå medier och medieanvändning i relation till sociala, kulturella, politiska och ekonomiska förändringar i samhället.
2) Redogöra för aktuell vetenskaplig debatt kring medialisering som teoretiskt begrepp.
3) Urskilja och problematisera mediernas – och medie- och kommunikationsvetenskapens – möjligheter såväl som begränsningar i formandet och förståelsen av samhället.
4) Analysera samtida mediala uttryck och mediepraktiker i förhållande till pågående sociala omvandlingsprocesser
5) Visa förmåga att skriftligt kunna kommunicera relevant kunskap i en akademisk kontext.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och grupparbete.
Bedömningsformer
Lärandemål 4 och 5 examineras i form av ett kortare paper (motsvarande 2,5 hp) som bedöms U/G. Detta lämnas in individuellt, men baseras på en empirisk analys som utförs gruppvis.
Lärandemål 1, 2, 3 och 5 examineras i form av en avslutande hemtentamen (motsvarande 5 hp) som bedöms på en tregradig betygsskala U/G/VG.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Carah, N. & Louw, E. (2015) Media & society: production, content & participation. Thousand Oaks, CA: Sage.
Kapitel 11: Social Media, Interactivity and Participation Tillgänglig via: https://uk.sagepub.com/en-gb/eur/media-and-society/book240402#preview
Deacon, D. & Stanyer, J. (2014) “Mediatization: Key concept or conceptual bandwagon?”, Media, Culture & Society, vol. 36 (7), pp. 1032-1044.
Ehn, B. och Löfgren, O. (2012) Kulturanalytiska verktyg. Malmö: Gleerups.
Engdahl, O. och Larsson, L. (2011) Sociologiska perspektiv: Grundläggande begrepp och teorier (2:a upplagan eller senare). Lund: Studentlitteratur.
Fornäs, J. & Kaun, A. (red.) (2011). Medialisering av kultur, politik, vardag och forskning: Riksbankens Jubileumsfonds forskarsymposium i Stockholm 18-19 augusti 2011. Huddinge: Södertörns högskola.
Elektronisk resurs på Mah bibliotek, samt tillgänglig på Internet: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-12829
Hepp, A. (2013) Cultures of Mediatization. Cambridge: Polity Press.
Falkheimer, J. & Jansson, A. (red.) (2006). Geographies of communication: The spatial turn in media studies. Göteborg: Nordicom.
Hepp A., Hjarvard, S. & Lundby, K. (2015) “Mediatization: Theorizing the interplay between media, culture and society”, Media, Culture & Society, vol. 37 (2), pp. 314–324.
Kaun, A & Schwarzenegger, C. (2014) “No media, less life?” Online disconnection in mediatized worlds”, First Monday, vol. 19, no. 11.
Tillgänglig via: http://journals.uic.edu/ojs/index.php/fm/article/view/5497
Lagerkvist, A. (2008) ”Travels in Thirdspace: Experiential Suspense in Mediaspace - The Case of America (Un)known”, European Journal of Communication, Vol. 23, No. 3, pp. 343-363.
Elektronisk resurs tillgänglig via MAH bibliotek
Massey, D. (1991) “A Global Sense of Place”, Marxism Today, June 1991: 24-29.
Tillgänglig via: http://banmarchive.org.uk/collections/mt/index_frame.htm
McQuire, S. (2006) ”The politics of public space in the media city”, First Monday, Special Issue #4: Urban Screens: Discovering the potential of outdoor screens for urban society.
Tillgänglig via: http://journals.uic.edu/ojs/index.php/fm/article/view/1544/1459
Därutöver tillkommer eventuellt aktuella forskningsartiklar från bibliotekets fulltextdatabaser (150 sidor). Urvalet av dessa baseras på deras aktuella relevans för kursens nyckelbegrepp.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).