Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och människor
Engelsk benämning
Media and Communication Studies: Media and People
Kurskod
KK422A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2015-12-09
Gäller från
2016-01-18
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK401B Det föränderliga medielandskapet (godkänd) och KK402B Medieaktivism, strategi och entreprenörskap (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå. Kursen tillhör huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap.
Syfte
Kursen behandlar publikforskning med fokus på målgrupper och strategier för målgruppsanalys. Kursen ger en förståelse för hur människor, individuellt och i samspel med andra, kan tolka och använda sig av ett alltmer diversifierat medieutbud, samt för hur de i allt högre utsträckning också själva kan producera medietexter.
Innehåll
Under kursen görs en genomgång av målgrupper, strategier för målgruppsanalys samt publikforskningens utveckling inom medie- och kommunikationsvetenskap, såväl nationellt som internationellt, under 1900-talet till idag. Klassiska studier inom forskningsområdet introduceras och problematiseras. Kursen lyfter speciellt fram mediers roll för människor i vardagslivet med fokus på deltagande och handling.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för grundläggande kunskaper om olika traditioner inom medieforskningen gällande publik- och användarstudier
- Beskriva mediers roll för människor i vardagen med fokus på deltagande och handling.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Problematisera begrepp såsom effekt, publik, deltagande, tolkning och meningsskapande utifrån bland annat teoretiska perspektiv på handling och handlingssituationer.
- Genomföra en mindre målgruppsanalys.
- Visa förmåga att kunna skriftligt kommunicera med utvalda grupper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Resonera kring för- och nackdelar med olika forskningstraditioner inom publik- och användarstudier samt dess användbarhet för målgruppsanalys.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs som föreläsningar, praktiska övningar och seminarier.
Bedömningsformer
Studenternas studieprestationer kommer att bedömas genom individuell hemtentamen, motsvarande 7,5 hp, (samtliga lärandemål).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Baym, Nancy K. (2010). Personal connections in the digital age. Cambridge: Polity Press.
Brooker, Will och Deborah Jermyn (red.) (2003). The Audience Studies Reader. London: Routledge.
Eriksson, M. (2009). Nätens kriskommunikation. Lund: Studentlitteratur. Finns för nedladdning: http://oru.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A318724&dswid=-9977
Engdahl, Oskar och Larsson, Bengt (2011). Sociologiska perspektiv. Grundläggande begrepp och teorier (2:a uppl.). Lund: Studentlitteratur. Del 1 Aktörer som handlar.
Ytterligare vetenskapliga artiklar (ca 150 sidor) tillkommer enligt examinatorns anvisningar.
Kursvärdering
Skriftlig kursutvärdering sker i slutet av kursen.