Kursplan våren 2013
Kursplan våren 2013
Benämning
Medie- och kommunikationsvetenskap: Medier och människor
Engelsk benämning
Media and Communication Studies: Media and People
Kurskod
KK422A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2012-11-30
Gäller från
2013-01-21
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK401A Det föränderliga medielandskapet (godkänd) och KK402A Medier: strategi, aktivism och entreprenörskap (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå. Kursen tillhör huvudområdet Medie- och kommunikationsvetenskap.
Syfte
Denna kurs behandlar den roll medier spelar för människor i vardagslivet med fokus på deltagande och handling. Kursen ger en förståelse för hur människor, individuellt och i samspel med andra, kan tolka och använda sig av ett alltmer diversifierat medieutbud, samt för hur de i allt högre utsträckning också själva kan producera medietexter.
Innehåll
Kursen inleds med en genomgång av publikforskningens utveckling inom medie- och kommunikationsvetenskap, såväl nationellt som internationellt, under 1900-talet till idag. Klassiska studier inom forskningsområdet introduceras och problematiseras. Kursen lyfter speciellt fram mediers roll för människor i vardagslivet med fokus på deltagande och handling . Kursen behandlar även digitala mediers konsekvenser för professionella sammanhang i termer av upplösningen av gränsen mellan det privata/amatörmässiga och det professionella samt virtuell arbetskraft.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för grundläggande kunskaper om olika traditioner inom medieforskningen gällande publik- och användarstudier
- Beskriva mediers roll för människor i vardagen med fokus på deltagande och handling.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Problematisera begrepp såsom effekt, publik, deltagande, tolkning och meningsskapande utifrån bland annat teoretiska perspektiv på handling och handlingssituationer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Resonera kring för- och nackdelar med olika forskningstraditioner inom publik- och användarstudier.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs som föreläsningar, praktiska övningar och seminarier.
Bedömningsformer
Studenternas studieprestationer kommer att bedömas genom individuell hemtentamen, motsvarande 7,5 hp, (samtliga lärandemål).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Baym, Nancy K. (2010). Personal connections in the digital age. Cambridge: Polity Press.
Engdahl, Oskar och Larsson, Bengt (2011). Sociologiska perspektiv. Grundläggande begrepp och teorier (2:a uppl.). Lund: Studentlitteratur. Del 1 Aktörer som handlar, Del 2 Människors samspel (kapitel 7) samt del 4 Samhällets skiktning (kapitel 14 & 15).
Gauntlett, David (2011). Making is connecting – the social meaning of creativity from DIY and knitting to Youtube and Web 2.0. Cambridge: Polity Press. Kap 1-4.
Livingstone, Sonia (1998). Making sense of television. The psychology of audience interpretation (2:a uppl.). London: Routledge.
Scholz, Trebor (2012). Digital labor – The internet as playground and factory. London. Routledge.
Van Dijck, José (2009) Users like you? Theorizing
agency in user-generated content. Media, Culture & Society, 31 (1), 41-58.
Ytterligare vetenskapliga artiklar (ca 60 sidor) tillkommer enligt examinatorns anvisningar.
Kursvärdering
Skriftlig kursutvärdering sker i slutet av kursen.