Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Visuell kommunikation: Examensarbete
Engelsk benämning
Visual Communication: Degree Project
Kurskod
KK420A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2013-11-29
Gäller från
2014-01-20
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK411A Perspektiv på visuell kommunikation (godkänd) KK412A Teckning och kognition, (godkänd) KK413A Berättande i rörlig bild (godkänd) KK414A Att kommunicera i bild (godkänd) KK415A Vetenskaplig praktik: teori och metod (godkänd) KK416A Genrer, texter och medieutbud (godkänd) och KK417A Specialiseringskurs foto: gestaltningsmaterial och genre/r (godkänd) eller KK418A Specialiseringskurs rörlig bild: gestaltningsmaterial och genre/r (godkän
Antagen till Visuell kommunikation och avklarade kurser om minst 150 hp inom programmet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Visuell Kommunikation
Fördjupningsnivå
G2E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i visuell kommunikation.
Syfte
Syftet med kursen är att studenterna självständigt ska planera och genomföra en studie i visuell kommunikation genom både en vetenskaplig och gestaltande praktik. Arbetet ska leverera både en vetenskaplig uppsats (15 hp) och ett gestaltande arbete (15 hp) i ett eller flera av de valbara medierna: teckning, fotografi eller rörlig bild. Examensarbete måste visa en fördjupning inom samma media som valdas i Specialiseringskursen eller motsvarande.
Innehåll
Kursen innehåller två delar som tillsammans utgör examensarbetets helhet, uppsats (15 hp) och Mediaproduktion (15hp). Uppsatsen behandlar en frågeställning inom visuell kommunikation ur ett vetenskapligt perspektiv. Mediaproduktion ska visa studentens förmåga till ett undersöka visuell kommunikation med gestaltande metoder. Både den gestaltande praktiken och det vetenskapliga arbetet ska vila på en gemensam teoretisk och metodologisk grund. Integrationen kan se olika ut beroende på frågeställningar och metod.
I delkursen Uppsats ligger fokus på att individuellt skriva en vetenskaplig uppsats med anknytning till mediaproduktionen. I delkursen ingår utarbetande av projektplan för mediaproduktionen och uppsats, opponering och seminariebehandling.
Delkursen Mediaproduktion fokuserar på planering och genomförande av gestaltandearbetet i ett eller flera av de valbara medierna: teckning, fotografi eller rörlig bild. I delkursen ingår utarbetandet av en projektplan för projekt och uppsats, muntlig presentation och skriftlig/visuell dokumentation av projektet.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
-visa kunskap och förståelse inom visuell kommunikation, inbegripet områdets vetenskapliga grund, gestaltningsformer och tillämpliga metoder, fördjupning inom teckning, fotografi eller rörlig bild, samt orientering om aktuella forskningsfrågor (lärandemål 1).
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
-visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning inom området visuell kommunikation samt kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer (lärandemål 2),
-visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar (lärandemål 3),
-visa förmåga och färdighet i att utveckla och fullfölja ett genomarbetat gestaltningskoncept som är kopplat till en problemformulering med relevanta teoretiska och produktionsmässiga referenser (lärandemål 4),
-visa förmåga och färdighet i att presentera sitt arbete i muntlig presentation, ett gestaltande arbete och i en vetenskaplig uppsats där det egna bidraget sätts i relation till befintlig kunskap på området (lärandemål 5),
-visa förmåga och färdighet i att självständigt och i dialog med olika grupper analysera, diskutera och granska de resultat som framkommer i sitt eget och andras arbeten (lärandemål 6).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
-visa förmåga att bedöma och resonera kring vetenskapliga och gestaltande processer inom visuell kommunikation ur relevanta teoretiska, samhälleliga och etiska perspektiv (lärandemål 7),
-visa insikt om relationen mellan en vetenskaplig och gestaltande praktik och om påverkan av gestaltande praktiken (lärandemål 8),
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens (lärandemål 9).
Arbetsformer
Den huvudsakliga arbetsformen under kursen är studenternas arbete med uppsats och gestaltande praktik under handledning. Kursen innehåller även gemensamma föreläsningar och seminarier. Opposition och respondentarbete är obligatoriska och en viktig del både för lärandet och bedömning av studenternas prestationer.
Bedömningsformer
Studenternas studieprestationer kommer att bedömas genom följande moment:
Både den gestaltande praktiken och det vetenskapliga arbetet ska vila på en gemensam teoretisk och metodologisk grund. Denna föregår det analytiska och gestaltande arbetet och prövas, formativt genom redogörelse för och diskussion kring arbetets disposition, studiens uppläggning, teori- och metodfördjupning. Integrationen och arbetet bedöms även formativt vid ett 50% seminarium. Vid slutexaminationen bedöms de olika momenten summativt som två produkter; Uppsats och Medieproduktion.
Mediaproduktion (15 hp)
Mediaproduktion i teckning, fotografi eller rörlig bild bedöms utifrån lärandemålen genom presentationen av projektet vid seminarium. Den produktionen ska innehålla en undersökning av visuell kommunikation genom en gestaltande praktik utifrån vald teori och metod. Lärandemålen 1- 6 är gemensamma för de två delkurserna, och de kommer först att bedömas slutgiltigt i slutet av kursen (lärandemål 1-6).
Uppsats (15 hp)
Uppsatsen examineras utifrån lärandemålen genom uppsats, opponering och aktivt deltagande i seminarier. Några av lärandemålen är gemensamma för båda delkurserna, så för dessa beaktas även mediaproduktionen och presentation vid bedömningen (lärandemål 1-9).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Kurslitteraturen är främst individanpassad och bestäms av den studerande i samråd med handledare, med utgångspunkt i det problemområde som undersöks och den ansats studenten väljer. Kurslitteraturen bör i första hand relatera till huvudområdet visuell kommunikation. Texter som rekommenderas för arbetsprocess och metodologi är:
Augustsson, Dennis (2013). Estetiska lärprocesser och visuell kommunikation, Stockholm, DIVA
Denscombe, Martyn (2012). Forskningshandboken. Lund Studentlitteratur.
Rose, Gillian (2011) Visual Methodologies. London: Sage.
Trost, Jan (2008). Att skriva uppsats med akribi. Lund Studentlitteratur.
Svenska skrivregler, (flera utg.). Svenska språknämnden. Stockholm: Liber förlag.
Kursvärdering
I slutet av kursen görs en skriftlig kursutvärdering med fokus på kursen som helhet i förhållande till lärandemålen.