Kursplan våren 2013
Kursplan våren 2013
Benämning
Specialiseringskurs teckning: gestaltningsmaterial och genre/r
Engelsk benämning
Specialisation course in drawing
Kurskod
KK419A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2012-11-15
Gäller från
2013-01-21
Behörighetskrav
Avslutat 90 hp inom programmet Visuell kommunikation (termin 1-3), Serieteckning och visuellt berättande 30hp (KK139A), Skiss och ritteknik 15hp (KD105)A eller annan motsvarande kurs inom skiss/teckning om minst 15hp.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.
Syfte
Kursen syfte är att ge fördjupning inom teoretiska och praktiska kunskaper i teckning och illustration såväl historiskt som i samtiden. Genom att undersöka och tillämpa teorier och metoder för berättande, gestaltning och produktion, skapas grund för ett eget personligt uttryck.
Innehåll
Kursen består av fyra delar/moment:
1) Teckning och illustration i historiska och kulterella sammanhang 5 hp
2) Genrer inom teckning och illustration 10 hp
3) Eget projekt 7.5 hp
Ett eget projekt där studenten genomför ett eget gestaltande arbete inom teckning samt sammanställer och offentliggör detta.
4) Att skriva om teckning och illustration 7,5 hp
En uppsats skrivs om det egna arbetet med utgångspunkt i de kunskaper och färdigheter som studenten tillgodogjort sig i de övriga tre delkurserna. Studenten ska kritiskt reflektera över det egna arbetet och lära sig att opponera i seminarium.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- redogöra för teckning och illustration i ett visuellt kulturellt sammanhang (lärandemål 1),
- beskriva de förändringar den tecknade bilden genomgått och genomgår (lärandemål 2).
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
-välja, hantera, och använda på lämpligast sätt olika uttryck, material, tekniker och presentationssätt inom teckning och illustration beroende på syfte (lärandemål 3),
- planera, genomföra och muntligt och skrifligt presentera självständigt arbete inom området teckning (lärandemål 4),
-analysera och diskutera den tecknade bilden utifrån ett visuellt kulterellt sammanhang (lärandemål 5).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
-kunna kritiskt reflektera över egna och andras arbeten (lärandemål 6),
-uppvisa kritiskt förhållningssätt till teorier och metoder (lärandemål 7).
Arbetsformer
Kursen bygger på studentaktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som projektarbeten. En omfattande del av undervisningen sker i dialog med studenterna där eget och andras teckningar diskuteras och kritiseras. I undervisningen ingår också akademisk skrivande och obligatoriska besök på gallerier och konsthallar.
Bedömningsformer
I delkurs 1 examineras lärandemål 1, 2, 5 och 7 genom 3 skriftliga uppgifter och ett skriftligt prov.
I delkurs 2 examineras lärandemål 3, 4 och 6 genom en gruppresentation och 8 gestaltandeuppgifter med redovisningssemiarier.
I delkurs 3 examineras lärande mål 1, 3, 4, 5 och 6 genom ett individuellt gestaltande projekt och aktivt deltagande vid presentations- och examinationsseminarier.
I delkurs 4 examineras lärande mål 1, 2, 5, 6 och 7 genom en akademisk uppsats och oppositionen på en annan uppsats som behandlas i opponeringsseminarium, samt ett aktivt deltagande vid examinationsseminarium.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk
Delar ur:
Edwards, Janis and Winkler, Carol (1997). Representative form and the visual ideagraph: the Iwo Jima image in editorial cartoons, Quarterly Journal of Speech 83:3 289-310.
Eder, Jens; Jannidis, Fotis; Schneider, Ralf (eds.) (2010). Characters in Fictional Worlds. Berlin, New York: Walter de Gruyter.
Freeland, Cynthia A. (2006). Art Theory: A Very Short Introduction. Oxford: OUP Oxford.
Groensteen, Thierry (2007). The System of Comics. University Press of Mississippi.
Gombrich, E.H. (1950). The Story of Art. London: Phaidon.
Gombrich, E.H. (1959). The Art of Illusion. London: Phaidon.
Janson, H.W. (2011). Janson’s History of Art: the Western Tradition. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Jenkins, Henry (2008). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York: New York University Press.
Klanten, Robert (2007). Illusive: Contemporary Illustration and Its Context. London: Die Gestalten Verlag.
Male, Alan (2007). Illustration: A Theoretical & Contextual Perspective. Worthing: Ava Publishing.
MacKenzie, Donald & Judy Wajcman (eds) (1999.) The Social Shaping of Technology, 2nd edn. Buckingham & Philadelphia, PA: Open University Press.
McCloud, Scott (1994). Understanding comics: the invisible art. New York: HarperCollins Publishers.
Prelli, Lawrence J. (2006). Rhetorics of Display (Studies in Rhetoric/Communication). University of South Caroline Press.
Rose, Gillian (2011) Visual Methodologies. London: Sage.
Tufte, Edward (1997).Visual Explanation: images and quantities, evidence and narrative. Chesire, CT: Graphics Press.
Winston, Brian (1998). Media Technology and Society, A History. London: Routledge. (intro chapter)
Zeegen, Lawrence and Crush (2005). The Fundamentals of Illustration. Lausanne: AVA Academia.
Steve Bell Interview, Jeff Danziger Interview from: The comics journal. Nr 272, Nov 2005.
History of print:
http://www.britannica.com/EBchecked/topic/477017/printing
Litteratur för uppsatsskrivandet är individanpassad och bestäms av den studerande i samråd med handledare.
Referenslitteratur:
Alvesson, Mats och Sköldberg, Kaj (2008)Tolkning och reflektion. Lund: Studentlitteratur.
Ejvegård, Rolf (2009). Vetenskaplig metod. Studentlitteratur.
Graff, Gerald and Birkenstein, Cathy (2010). They Say/I Say: The Moves That Matter in Academic Writing , 2nd. ed. New York: Norton & Company.
Kjörup, Sören (2004) Semiotik. Lund: Studentlitteratur.
Kress, Gunther and Theo van Leeuwen (2006). Reading Images: Grammar of Visual Design. London: Routledge.
Lindstedt, Inger. K3's guide till Akademiskt skrivande/Academic writing resources. Del av kurskompendium.
Montague, John (1998). Basic Perspective Drawing - A Visual Approach. Hoboken: John Wiley & Sons.
Pink, Sara (2006) Doing Visual Ethnography. London: Sage.
Sturken, Marita & Lisa Cartwright (2001). Practices of Looking. An Introduction to Visual Culture. Oxford University Press
Kursvärdering
Skriftlig kursvärdering sker i slutet av kursen.