Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Specialiseringskurs foto: gestaltningsmaterial och genre/r
Engelsk benämning
Specialisation course in Photography: Design Elements and Genres
Kurskod
KK417A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2015-12-03
Gäller från
2016-01-18
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK411A Perspektiv på visuell kommunikation (godkänd) KK412A Teckning och kognition, (godkänd) KK413A Berättande i rörlig bild (godkänd) KK414A Att kommunicera i bild (godkänd) KK415A Vetenskaplig praktik: teori och metod (godkänd) och KK416A Genrer, texter och medieutbud (godkänd)
Antagen till programmet Visuell kommunikation, 180 högskolepoäng.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Visuell Kommunikation
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår som valbar kurs i Visuell Kommunikation programmet, andra året.
Syfte
Kursens syfte är att ge fördjupning inom teoretiska och praktiska kunskaper i fotografi och visuellt berättande, såväl historiskt som i samtiden. Genom att undersöka och tillämpa teorier och metoder för berättande, gestaltning och produktion, skapar studenten ett eget arbete i området fotografi som skapar grund för en förståelse av fotografi som professionellt verktyg.
Innehåll
Kursen består av fyra delar/moment:
1) Fotografi, modernitet och postmodernitet (10 hp) En teoretisk påbyggnad av de historiska kunskaper som erhållits i Att kommunicera i bild. Momentet ger en djupare förståelse för begreppen och innefattar gestaltande uppgifter.
2) Fototeknik (10 hp) En fördjupning av de tekniska kunskaper som erhållits i Att kommunicera i bild, och dess relation till det självständiga arbetet.
3) Självständigt arbete.
Ett eget projekt i vilket studenten arbetar med både en vetenskaplig och gestaltande praktik utifrån samma problemformulering som redovisas i två produkter:
1. Ett gestaltande arbete (5 hp) där studenten genomför en produktion inom visuell kommunikation samt sammanställer och offentliggör denna.
2. En vetenskaplig uppsats (5 hp) där gestaltning ska integreras och utgå från samma problemformulering och teoretiska ramverk. Att kritiskt reflektera över både det egna och andras arbeten är en viktig beståndsdel, liksom att analysera, diskutera och problematisera visuell kommunikation i en vetenskaplig kontext.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- redovisa analyser och diskutera fotografiska bilder utifrån ett visuellt kulturellt och konstteoretiskt sammanhang (lärandemål 1),
- beskriva de förändringar den fotografiska bilden genomgått och genomgår (lärandemål 2),
- redovisa reflektioner över den digitala bildens roll och betydelse i samhället (lärandemål 3),
- hantera och använda kamera och dator i samspel (lärandemål 4).
- i tal och skrift, reflektera och analysera den egna produktionen med relevanta vetenskapliga begrepp och verktyg (lärandemål 5),
- planera, genomföra och presentera – muntligen, visuellt och skriftligen – ett självständigt fotografiskt arbete (lärandemål 6),
- visa förmåga att samla, värdera och tolka relevant information i en problemställning inom området visuell kommunikation samt diskutera frågeställningar, metodval, analys och resultat(lärandemål 7),
- visa förståelse för och förmåga att kombinera en vetenskaplig och gestaltande praktik i ett integrerat självständigt arbete (lärandemål 8),
- kritiskt reflektera över egna och andras arbeten (lärandemål 9),
- uppvisa kunskap och förståelse för uppdragsbranschens villkor och genrer. (lärandemål 10).
Arbetsformer
Kursen bygger på studentaktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som projektarbeten. En omfattande del av undervisningen sker i dialog med studenterna där fotografiskt bildmaterial, eget och andras, diskuteras och kritiseras. I undervisningen ingår också besök på gallerier och konsthallar.
Bedömningsformer
I momentet Fotografi, modernitet och postmodernitet (7,5 hp) prövas lärandemål 1, 2, 7 och 9 genom skriftliga uppgifter i en loggbok (5 hp) samt en recensionsuppgift (2 hp) samt i ett muntligt textseminarium (1 hp). I delkursen ingår också ett gestaltande arbete som examineras muntligen och visuellt i seminarieform, genom tre redovisningstillfällen som avslutas med en kort individuell reflektion (2 hp).
I momentet Fototeknik och fotografisk gestaltning (10 hp) prövas lärandemål 3, 5 och 10 genom att studenten framställer en portfolio bestående av examinerande produktionsuppgifter som åtföljs av kort skriftlig reflektion (5 hp) samt en skriftlig examination (5 hp).
I momentet Självständigt arbete prövas lärandemål 1,6,7,8, 9 och 10 genom ett individuellt gestaltande projekt och aktivt deltagande vid presentations- och examinationsseminarier (5 hp) samt genom en akademisk uppsats och oppositionen på en annan uppsats som behandlas i opponeringsseminarium, genom ett aktivt deltagande. (5 hp)
För omprov av produktionsuppgifter råder särskilda förhållanden eftersom kursen bygger på aktivt deltagande under bestämda tidsperioder i specifika projekt. Det gör att eventuella omprov erbjuds enligt studenternas rättigheter till provtillfällen, men då sker justeringar av den aktuella uppgiften, eftersom den inte kan ges samma förutsättningar som under det ordinarie tillfället.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Augustsson, Dennis (2013) Estetiska lärprocesser och visuell kommunikation, Stockholm, DIVA Barthes, Roland (2000) Camera Lucida, Vintage
Bull, Stephen: (2010) Photography, Routledge
Cotton, Charlotte (2014) The Photograph as contemporary art
Evening, Martin: (2010) Adobe Photoshop CS5 for photographers, Focal Press/Elsevier (e-bok)
George, Chris: The Book of Digital Photography, ILEX (2009)
Trost, Jan. (2008) Att skriva uppsats med akribi. Lund Studentlitteratur
Wall, Jeff (1995)”Tecken på likgiltighet: aspekter av fotografi, eller som konceptuell konst”, översatt Sven-Olof Wallenstein, Skriftserien Kairos nr.11 Konceptkonst
Wells, Liz (red) (2002)The Photographic reader, Routledge
Rekommenderad litteratur / utdrag ur:
Batchen, Goeffrey (1999) Burning with Desire, the Conception of Photography
Hall, Stuart.(2013) Representation London: Sage (Introduction/chapter 1)
Rose, Gillian (2012) Visual Methodologies, SageSmith, Ken et al (Eds.). (2011).
Smith, Moriarty, Barbatsis, Kenney: (2011) Handbook of visual communication : theory, methods, and media (2nd edition). London: Routledge.
Sontag, Susan: On Photography (valfri utgåva)
Litteratur till det självständiga arbetet väljs i samråd med lärare/handledare.
Kursvärdering
Kursutvärdering sker i form av löpande kursvärdering samt avslutande utvärderingsseminarium.