Kursplan hösten 2012
Kursplan hösten 2012
Benämning
Genrer, texter och medieutbud
Engelsk benämning
Genre, Text and Media
Kurskod
KK416A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2011-02-28
Gäller från
2012-09-01
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK411A Perspektiv på visuell kommunikation (godkänd) KK412A Teckning och kognition, (godkänd) KK413A Berättande i rörlig bild (godkänd) och KK414A Att kommunicera i bild (godkänd)
Kursen ingår som obligatorisk kurs i Visuell Kommunikation programmet, andra året. Tillträde till kursen har studerande som är godkända på kurserna på A-nivå i Visuell Kommunikation.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i visuell kommunikation.
Syfte
Kursens syfte är att ge studenterna kunskap om semiotik inom medierad kommunikation, genrer, och översättning mellan medier (med fokus på dialog mellan text och bild). Syftet är vidare att ge studenterna redskap för att kunna analysera medieutbud, och kunskaper i framställandet av texter inom olika genrer och medier. Kursen lägger grunden för det skriftliga arbete som genomförs i examensarbeten.
Innehåll
Kursen ägnas åt analyser, diskussioner och skapande av olika typer av medietexter och bilder inom olika genrer och i olika medier. I kursen ges även metodutbildning i textanalys. För att lära sig att arbeta med narrativt syfte och berättelsen ska studenten genomföra ett gestaltande arbete som handlar om att flytta ett arbete från en genre till en annan, vilket avslutas i form av en gemensam visning. Studenten ska också skriva en kappa baserade på olika analysmodeller.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
-uppvisa kunskap och förståelse om centrala teorier om kommunikation och genreteori (lärandemål 1),
-uppvisa kunskap och förståelse om hur olika mediers kulturella form påverkar olika uttrycksformer (lärandemål 2).
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
-söka, samla, kritiskt värdera och åskådliggöra relevant information i ett kommunikationssammanhang (lärandemål 3),
-genomföra självständiga analyser av olika typer av medieutbud (lärandemål 4),
-arbeta med produktion av texter i samband med bild inom olika genrer (lärandemål 5).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- värdera sitt agerande som yrkesperson utifrån etiska, demokratiska och miljörelaterade perspektiv (lärandemål 6),
-visa insikt om retorikens roll i att förmedla ett budskap och konsekvenser för mottagarna (lärandemål 7).
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, workshops och grupparbete.
Kursen bygger på ett studentaktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som i projektarbeten.
Bedömningsformer
Lärandemål 1, 2, 3 och 4 examineras genom skriftliga uppgifter och aktivt deltagande vid redovisningsseminarier.
Lärandemål 5, 6 och 7 examineras genom gestaltande projekt åtföljt av en skriftlig kritisk reflektion samt ett aktivt deltagande vid examinationsseminarier.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Barthes, Roland (1974). Mythologies. London: Paladin.
Hatt, Michael; Klonk, Charlotte (2006). Art history: A Critical Introduction to its Methods. Manchester: Manchester University Press.
Hellspong, Lennart (2003). Metoder för brukstextanalys. Lund: Studentlitteratur.
Lindstedt, Inger (2002). Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur.
Messaris, Paul (1997). Visual Persuasion: the Role of Images in Advertising. London: Sage Publications.
Wærn, Yvonne, Pettersson, Rune och Svensson, Gary (2004). Bild och föreställning – om visuell retorik. Lund: Studentlitteratur.
Kursvärdering
Utvärdering sker fortlöpande under kursen, samt i samband med avslutad kurs.