Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Vetenskaplig praktik: teori och metod
Engelsk benämning
Scholarly practice: theory and method
Kurskod
KK415A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2010-08-12
Fastställandedatum
2022-06-15
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Antagen till programmet Visuell kommunikation och godkända resultat i samtliga kurser som ingår i programmet Visuell kommunikation på termin 1 och 2.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Visuell Kommunikation
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i Visuell kommunikation.
Syfte
Genom litteraturstudier, diskussioner samt teoretiskt och metodiskt specifika övningar tränar sig studenterna att kritiskt, självständigt och i grupp, undersöka visuell och gestaltande kommunikation som en förberedelse för examensarbete på kandidatnivå. Studenterna får steg för steg tillägna sig den vetenskapliga undersökningens gång, från etableringen av ett undersökningsobjekt till kunskapsproduktion i den akademiska uppsatsformen. Bland centrala frågor som ges utrymme finns identitet, makt och representation, jämställdhet, mångfaldsfrågor samt etiska aspekter av visuell kommunikation.
Innehåll
Kursen är uppdelad i tre moment:
Vetenskaplig kunskap (3 hp)
Syftet med det första momentet är att studenterna genom litteraturstudier ska tillägna sig grundläggande kunskap och teoretiska begrepp om vetenskapliga praktiker inom fältet visuell kommunikation, med fokus på kvalitativa och praktikbaserade metoder. Visuell kommunikation behandlas utifrån historisk och samtida global kontext. Momentet examineras i form av en hemtentamen omfattande 3 hp.
Teori och metod i laborativ form (7 hp)
Under det andra momentet genomför studenterna i grupp praktikbaserade teori- och metodlaborationer, där områdesrelevanta teorier och metoder ska appliceras på tre gemensamma cases, med stigande svårighetsgrad. Casen har anknytning till en samtida och global kontext, samt till studenternas vardag. I laboratorierna ska studenterna analysera visuell kommunikation i sin kontext och med utgångspunkt i casets brief producera och kommunicera ett resultat. Laboreringarna förbereds genom föreläsningar, stöds av grupphandledning och examineras efter varje avslutat case i muntlig och multimodal form. Examinationen av det första caset omfattar 1,5 hp, det andra 2,5 hp, och det tredje caset 3 hp.
Vetenskaplig undersökning (1,5 hp) och individuell uppsats (3,5 hp)
Under det tredje momentet genomför studenterna med stöd av sin grupp en vetenskaplig undersökning inom huvudområdet: fastställer forskningsfråga, undersöker tidigare kunskap, planerar forskningsaktiviteter, samlar in data, sammanställer, analyserar och skriver samman till en uppsats. Genom att genomföra en undersökning får studenten tillämpa kunskaper i vetenskaplig metodik samt skaffa sig övning och erfarenheter inför examensarbetet. Arbetet med undersökningen och den individuella uppsatsen stöds av arbetet i grupp och av grupphandledning. Den vetenskapliga undersökningen examineras i form en muntlig redovisning (1,5 hp), samt en individuell uppsats (3,5 hp).
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- redogöra för vetenskapliga grundbegrepp och beskriva olika typer av kunskapsproducerande praktiker inom huvudområdet och kunna ge exempel på aktuella forskningsfrågor och redogöra för deras betydelse för området,
- tillämpa kvalitativa samt relevanta praktikbaserade teorier och metoder för att undersöka visuell kommunikation i sin kontext,
- skriva en uppsats inom visuell kommunikation med fokus på metod- och materialval, referenssystem, uppsatsstruktur och analys
- kritiskt och självständigt värdera konsekvenserna av visuell kommunikation samt kommunikatörers ansvar för de budskap de medverkar till att sprida utifrån etiska och demokratiska perspektiv,
- visa förmåga att bedöma sitt kunskapsbehov i relation till olika undersökningsobjekt.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, handledningar, workshops och grupparbete.
Kursen bygger på ett studentaktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som i projektarbeten.
Bedömningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, handledningar, workshops och grupparbete.
Kursen bygger på ett studentaktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som i projektarbeten.
Bedömningsformer
I momentet Vetenskaplig kunskap (3 hp) examineras lärandemål 1 genom en hemtentamen.
I momentet Teori och metod i laborativ form (7 hp) examineras lärandemålen 2, 4 och 5 i grupp i muntlig och multimodal form. I momentet Vetenskaplig undersökning (1,5 hp) och individuell uppsats (3,5 hp) examineras lärandemålen 2 och 3, först genom den i grupp genomförda vetenskapliga undersökningen och därefter i form av en individuell uppsats.
Möjlighet till omprov ges i enlighet med gällande rättigheter, men den specifika uppgiften och/eller examinationsform kan komma att anpassas om den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.
Kurslitteratur
- Denscombe, Martyn (2009) Forskningshandboken, Lund, Studentlitteratur
- Ejvegård, Rolf (2009) Vetenskaplig metod, Lund, Studentlitteratur
- Skrivguiden, nätresurs till att skriva vetenskapligt: https://skrivguiden.se/
Delar ur:
- Aiello, Giorgia och Parry, Katy (2020). Visual Communication: Understanding Images in Media Culture. London: SAGE
- Doughty, Ruth och Etherington-Wright. (2018). Understanding Film Theory. London: Palgrave
- Kress, Gunther och Theo van Leeuwen (2006) Reading Images: Grammar of Visual Design, London, Routledge
- Pooke, Grant och Newall, Diana. (2008). Art History: The Basics. London: Routledge
- Rose, Gillian. (2016). Visual Methodologies. London, Sage
- Sturken, M., & Cartwright, L. (2018). Practices of looking: An introduction tovisual culture. New York: Oxford University Press
Böcker med delar ur samt upp till ytterligare 200 sidor kan tillkomma i form av digitala artiklar, bloggtexter, utdrag ur böcker m.m. och kommer att tillhandahållas via kursplattformen Canvas eller Universitetsbiblioteket.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett
år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.