EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2012

Kursplan hösten 2012

Benämning

Vetenskaplig praktik: teori och metod

Engelsk benämning

Scholarly practice: theory and method

Kurskod

KK415A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2012-11-12

Fastställandedatum

2012-10-26

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK411A Perspektiv på visuell kommunikation (godkänd) KK412A Teckning och kognition, (godkänd) KK413A Berättande i rörlig bild (godkänd) och KK414A Att kommunicera i bild (godkänd)
Kursen ingår som obligatorisk kurs i Visuell Kommunikation programmet, andra året. Tillträde till kursen har studerande som är godkända på kurserna på A-nivå i Visuell Kommunikation.

Huvudområde

Visuell Kommunikation

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i visuell kommunikation.

Syfte

Kursens syfte är att ge studenterna kunskap om och förmåga att kritiskt undersöka visuell och gestaltande kommunikation som en förberedelse för examensarbete på kandidatnivå. Studenterna lär sig den vetenskapliga textens praktik och hur ett undersökningsobjekt etableras som sedan läggs till grund för analys och kritisk diskussion.

Innehåll

Tema 1: Vetenskaplig kunskap
Syftet med det första temat är att studenterna ska tillägna sig grundläggande kunskap och teoretiska begrepp om vetenskapliga praktiker inom fältet visuell kommunikation, med fokus på kvalitativa och praktikbaserade metoder. Ämnesområdet visuell kommunikation behandlas utifrån historisk och samtida global kontext.
Tema 2: Kunskapsproduktion i praktiken
Under tema två genomför studenterna i grupp en vetenskaplig undersökning inom huvudområdet: fastställa forskningsfråga, undersöka tidigare kunskap, planera forskningsaktiviteter, samla in data, sammanställa, analysera och skriva samman till en uppsats. Genom att genomföra en undersökning får studenten tillämpa kunskaper i vetenskaplig metodik samt skaffa sig övning och erfarenheter inför examensarbetet.

Lärandemål

KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för vetenskapliga grundbegrepp och beskriva olika typer av kunskapsproducerande praktiker inom huvudområdet visuell kommunikation, och kunna ge exempel på aktuella forskningsfrågor och redogöra för deras betydelse för området.
(lärandemål 1).
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
-tillämpa kvalitativa samt relevanta praktikbaserade metoder för att undersöka visuell kommunikation i sin kontext(lärandemål 2),.
- utföra en undersökning inom visuell kommunikation från planering, metod- och materialval, genomförande och analys till dokumentation i form av en uppsats. (lärandemål 3),
kritiskt och självständigt värdera konsekvenserna av visuell kommunikation samt kommunikatörers ansvar för de budskap de medverkar till att sprida (lärandemål 4)
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
-värdera professionellt utövande utifrån etiska, demokratiska och miljörelaterade perspektiv (lärandemål 5),
-visa förmåga att bedöma sitt kunskapsbehov i relation till olika undersökningsobjekt (lärandemål 6).

Arbetsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, handledningar, workshops och grupparbete.
Kursen bygger på ett studentaktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som i projektarbeten.

Bedömningsformer

Lärandemål 1, 4 och 5 examineras genom enskilda skriftliga uppgifter och aktivt deltagande vid litteraturseminarier/worshops.
Lärandemål 2, 3 och 6 examineras genom grupparbete med vetenskaplig uppsats och undersökningsobjekt samt ett aktivt deltagande vid examinationsseminarier. Genom löpande handledningar och utvärderingar ska alla gruppmedlemmar visa att de aktivt har bidragit till grupparbetet.
1.Litteraturseminarier (2 hp) som leder fram till en tenta (3 hp)
2. Workshops/labb med korta reflektionstexter (5 hp)
3. Grupparbete kring en vetenskaplig undersökning (3 hp) som leder fram mot en avslutande, indviduell uppsats (2hp)
Momenten betygssätt med tregradig skala U-VG utom workshops/labb och grupparbete som betygssätts med tvågradig skala U/G.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Ejvegård, Rolf (2009). Vetenskaplig metod, Studentlitteratur.
Hall, Stuart (1997) Representation. Cultural representations and signifying practices. London: Sage
Hansson, Bengt (2011) Skapa vetande: vetenskapsteori från grunden. Lund: Studentlitteratur
Kress, Gunther and Theo van Leeuwen (2006). Reading Images: Grammar of Visual Design. London: Routledge.
Referenslitteratur:
Alvesson, Mats och Sköldberg, Kaj (2008)Tolkning och reflektion. Lund: Studentlitteratur.
Kjörup, Sören (2004) Semiotik. Lund: Studentlitteratur.
Pink, Sara (2006) Doing Visual Ethnography. London: Sage
Rose, Gillian (2011) Visual Methodologies. London: Sage

Kursvärdering

Utvärdering sker fortlöpande under kursen, samt i samband med avslutad kurs.