Kursplan våren 2013
Kursplan våren 2013
Benämning
Att kommunicera i bild
Engelsk benämning
Image and Communication
Kurskod
KK414A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2012-12-07
Gäller från
2013-01-21
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK411A Perspektiv på visuell kommunikation (godkänd) och KK412A Teckning och kognition, (godkänd)
Antagen till programmet Visuell kommunikation, 180 högskolepoäng
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Visuell Kommunikation
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i visuell kommunikation.
Syfte
Kurser ger förutsättningar för att undersöka bildmaterial och skapa en analytisk förståelse av de bilder som omger oss. I detta arbete använder vi oss av exempel på olika typer av bild som lämpar sig för tolkning. Studenterna lärer sig också fotografiska gestaltningsmetoder. Kursen lägger grunden för det arbete som sedan genomförs i de valbara inriktningarna.
Innehåll
Kursen är uppdelad i fyra delar:
I. Fotografihistoria (4hp)
II. Den iscensatta bilden (4hp)
III. Digital fotografi (4hp)
IV. Ljus, rum och fotografisk genre (3hp)
Lärandemål
I. Fotografihistoria (4hp):
A. Kunskap och förståelse:
Efter avslutad kurs ska studenten
-visa på grundläggande förståelse för fotografins samhälleliga roll, genrer och historiska kontext (lärandemål 1),
- visa förståelse för fotografins kommunikativa aspekter (lärandemål 2).
B. Färdighet och förmåga:
Efter avslutad kurs ska studenten
-hantera ett antal olika bildanalysmodeller (lärandemål 3),
-analysera och diskutera fotografiska bilder utifrån genre och sammanhang (lärandemål 4),
-genomföra ett eget gestaltande arbeta som tar avstamp i ovan nämnda modeller (lärandemål 5).
C. Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Efter avslutad kurs ska studenten
-använda kritik konstruktivt i eget och andras arbete (lärandemål 6)
-uppvisa ett kritiskt förhållningssätt till teorier, metoder och verktyg (lärandemål 7)
-identifiera och problematisera relationen mellan den som betraktar och den/det som betraktas (lärandemål 8)
II. Den iscensatta bilden (4hp):
A. Kunskap och förståelse:
Efter avslutad kurs ska studenten
-visa på grundläggande förståelse för fotografins samhälleliga roll, genrer och historiska kontext (lärandemål 1),
-visa förståelse för fotografins kommunikativa aspekter (lärandemål 2).
B. Färdigheter och förmåga:
Efter avslutad kurs ska studenten
-hantera ett antal olika bildanalysmodeller (lärandemål 3),
-analysera och diskutera fotografiska bilder utifrån genre och sammanhang (lärandemål 4),
-genomföra ett eget gestaltande arbeta som tar avstamp i ovan nämnda modeller (lärandemål 5).
C. Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Efter avslutad kurs ska studenten
-använda kritik konstruktivt i eget och andras arbete (lärandemål 6)
-uppvisa ett kritiskt förhållningssätt till teorier, metoder och verktyg (lärandemål 7)
-identifiera och problematisera relationen mellan den som betraktar och den/det som betraktas (lärandemål 8)
III. Digital fotografi (4hp):
A. Kunskap och förståelse:
Efter avslutad kurs ska studenten
-visa kunskap om digitala fototekniker(lärandemål 9)
B. Färdighet och förmåga:
Efter avslutad kurs ska studenten
-kunna spara för webben (lärandemål 10)
C. Värderingar och attityder
visa förmåga till ett professionellt förhållningsätt (lärandemål 11)
IV. Ljus, rum och fotografisk genre (3hp):
A. Kunskap och förståelse:
Efter avslutad kurs ska studenten
-visa på grundläggande förståelse för fotografins samhälleliga roll, genrer och historiska kontext (lärandemål 1),
- visa förståelse för fotografins kommunikativa aspekter (lärandemål 2).
B. Färdighet och förmåga:
Efter avslutad kurs ska studenten
-kunna ljussätta en enkel scene (lärandemål 12)
-kunna fotografera architecture under dagsljus (lärandemål 13)
C. Värderingar och attityder
visa förmåga att arbeta på ett professionellt sätt (lärandemål 11)
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, demos, classhoots och workshops.
En omfattande del av undervisningen sker i dialog med studenterna där fotografiskt bildmaterial, eget och andras, diskuteras och kritiseras.
Kursen bygger på ett studentaktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som i projektarbeten.
I undervisningen ingår också besök på gallerier och konsthallar.
Bedömningsformer
Lärandemål 1, 2, 3, 4 och 7 examineras genom skriftliga uppgifter och aktivt deltagande vid examinationsseminarier.
Lärandelmål 5, 6, och 8 examineras genom ett individuellt gestaltande projekt åtföljt av en skriftlig kritisk reflektion kring egen och andras arbetsprocess samt ett aktivt deltagande vid examinationsseminarier.
Lärandemål 9 & 10 examineras genom en skriftlig tenta.
Lärandemål 11, 12 & 13 examineras vid genomförande av 3 kritikseminarier där individuella muntliga presentationer bedöms i studio och architectural fotografi.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Edwards, Steven (2007). Fotografi, en introduktion. Stockholm: Raster.
Flusser, Vilém (1988). En filosofi för fotografin. Göteborg: Bokförlaget Korpen.
Utdrag ur: Hirsch, Robert (2000). Seizing the light: a history of Photography, McGraw-Hill
Nordmark, Gert Z (2009). Det kreativa ögat. Lund: Studentlitteratur.
Wells, L (2004). Photography: A Critical Introduction. 3rd rev ed. London: Routledge .
Kompendier och enstaka texter delas ut av respektive lärare.
Referenslitteratur:
Evening, Martin (2012). Adobe Photoshop CS6 for photographers. E-book. Focal Press/Elsevier.
George, Chris (2009). The Book of Digital Photography. ILEX.
Sontag, Susan: On Photograhy (valfri utgåva)
Kursvärdering
Kursutvärdering sker löpande och vid slutet av kursen.