Kursplan våren 2015
Kursplan våren 2015
Benämning
Berättande i rörlig bild
Engelsk benämning
Narrative and the Moving Image
Kurskod
KK413A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2013-11-29
Gäller från
2014-01-20
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK411A Perspektiv på visuell kommunikation (godkänd) och KK412A Teckning och kognition, (godkänd)
Antagen till programmet Visuell kommunikation, 180 högskolepoäng
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Visuell Kommunikation
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i visuell kommunikation.
Syfte
Kurser ger förutsättningar för att göra, förstå och problematisera berättande med rörliga bilder. Kursen synliggör den rörliga bildens språk och närvaro i samhället såväl historiskt som i samtiden. Kursen lägger grunden för det arbete som sedan genomförs i de valbara inriktningarna.
Innehåll
Kursen är uppdelad i tre moment:
Grundkurs i videoproduktion (4,5 hp)
Detta moment ger studenterna grundläggande färdigheter i videoproduktion med digital videoteknik och introducerar berättartekniska begrepp och teorier.
Genrer och gestaltningsmetoder (7,5 hp)
Detta moment introducerar och problematiserar berättandet i brytpunkten mellan dokumentära och fiktiva genrer. Momentet fördjupar den tekniska och berättarmässiga kompetensen som reflekteras i en vetenskaplig kontext
Uppsats (3 hp)
I detta moment reflekterar och analyseras den egna mediepraktiken utifrån vetenskapliga perspektiv. Resultatet presenteras i en uppsatsform.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten;
- visa på grundläggande färdigheter i användandet av en digital videoproduktonsteknik(lärandemål 1),
- beskriva och använda relevanta begrepp och teorier kring den rörliga bildens berättarteknik i en praktisk produktion(lärandemål 2),
- visa på kunskaper om ljudets betydelse och möjligheter i en rörlig bild-produktion (lärandemål 3),
- visa på grundläggande kunskaper och förståelse för en filmproduktions yrkesfunktioner och arbetsprocess(lärandemål 4),
- visa på en grundläggande färdighet i intervjuteknik med rörlig bild (lärandemål 5),
- kunna redovisa olika anspråk och metoder i dokumentära genrer (lärandemål 6),
- visa på grundläggande förmåga att analysera den egna medieproduktionen i en relevant akademisk kontext(lärandemål 7),
- kunna redovisa kopplingen mellan frågeställning, teori, bearbetning och resultat i en akademisk praktik (lärandemål 8).
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops.
Kursen bygger på ett studentaktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som i projektarbeten.
Bedömningsformer
I momentet Grundkurs i videoproduktion (4,5 hp) prövas lärandemål 1, 2 och 3 genom produktionsuppgifter och aktivt deltagande vid redovisningsseminarier samt en individuell, skriftlig hemtentamen.
I momentet Genrer och gestaltningsmetoder (7,5 hp) prövas lärandemål 4, 5, 6, och 7 genom produktionsuppgifter, och aktivt deltagande vid redovisningsseminarier.
I momentet Uppsats (3 hp) prövas lärandemål 8 och 9 genom en individuell skriftlig uppsats.
För omprov av produktionsuppgifter råder särskilda förhållanden eftersom kursen bygger på aktivt deltagande under bestämda tidsperioder i specifika projekt. Det gör att eventuella omprov erbjuds enligt studenternas rättigheter till provtillfällen, men då sker justeringar av den aktuella uppgiften, eftersom den inte kan ges samma förutsättningar som under det ordinarie tillfället.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Dawkins, Steve och Wynd, Ian (2011) Video production – putting theory into practice,
Palgrave Macmillan
Dykhoff Klas (2002) Ljudbilder eller Synvilla? Liber
Rose, Gillian (2010) Visual Methodologies, Sage
Trost, Jan. (2008) Att skriva uppsats med akribi. Lund Studentlitteratur
Kursvärdering
Skriftlig kursutvärdering sker vid kursens slut.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs enmöjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan.
Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för
studenterna. (HF 1:14).