Kursplan hösten 2020
Kursplan hösten 2020
Benämning
Perspektiv på visuell kommunikation
Engelsk benämning
Perspectives on Visual Communication
Kurskod
KK411A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2019-12-04
Gäller från
2020-08-31
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B.
Särskild behörighet har också en som genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6/A6.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Visuell Kommunikation
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundläggande nivå.
Innehåll
Kursen består av fyra moment som tillsammans ger en introduktion till ämnet Visuell kommunikation.
Teckning/illustration (3 hp)
Innehåll: grundläggande kunskap om hur teckning behandlas i visuell kommunikation
Fotografi (3 hp)
Innehåll: grundläggande kunskap om hur fotografi behandlas i visuell kommunikation
Rörlig bild (3 hp)
Innehåll: grundläggande kunskap om hur rörlig bild behandlas i visuell kommunikation.
Vetenskapliga perspektiv på visuell kommunikation (6 hp)
Innehåll: grundläggande orientering kring begrepp, teorier och metoder utifrån vetenskapliga perspektiv inom visuell kommunikation.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- uppvisa grundläggande kunskap och förståelse om området visuell kommunikation, inbegripet kunskap om kommunikationsteori, representationsteori och visuell retorik,
- genom praktiska tillämpningsuppgifter inom teckning, foto och rörlig bild utgå från hur visuell kommunikation avkodas av olika mottagare,
- kunna använda grundläggande begrepp inom visuell kommunikation och använda olika visuella berättartekniker och uttryckssätt för att kommunicera ett budskap,
- beskriva visuell kommunikation i olika former och medier,
- visa grundläggande förmåga att kunna planera, söka och samla relevant information i ett kommunikationssammanhang,
- visa grundläggande förmåga att kunna presentera och diskutera information, problem och lösningar,
- visa grundläggande förmåga att förstår, planera och genomföra ett uppdrag och lösa problem i samspel med andra,
- uppvisa grundläggande kunskap om vetenskaplig kunskapsproduktion genom att skriva en kort vetenskaplig uppsats där en avgränsad frågeställning behandlas,
- kunna ta och ge konstruktiv kritik i muntlig form.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, övningar och workshops.
Bedömningsformer
Teckning/illustration (3 hp)
Examineras genom en portfolio som innehåller resultatet från praktiska och skriftliga inlämningsuppgifter.
Delkurs 1 examinerar lärandemål 2- 7
Foto (3 hp)
Examineras genom en portfolio som innehåller resultatet från praktiska och skriftliga inlämningsuppgifter.
Delkurs 2 examinerar lärandemål 2- 7.
Rörlig bild (3 hp)
Examineras genom inlämningsuppgifter och muntligt vid seminarium.
Delkurs 3 examinerar lärandemål 2- 7.
Vetenskapliga perspektiv på visuell kommunikation (6 hp)
Examineras genom opponering vid seminarium (1 hp), och en skriftlig hemtenta (5 hp).
Delkurs 4 examinerar lärandemål 1, 3-9.
Särskilda omständigheter gäller för kurser med produktionsuppgifter eftersom bedömningen är beroende av att studenten deltar i specifika projekt under givna tidsperioder. Möjlighet till omprov ges i enlighet med gällande rättigheter, men den specifika uppgiften kan komma att anpassas eftersom den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Ejvegård, Rolf (2009). Vetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur
- Mittman, Asa S., Visual Analysis. From https://arthistoryrules.wordpress.com/essays/visualanalysis/
- Wærn, Yvonne, Pettersson, Rune och Svensson, Gary (2004). Bild och föreställning – om visuell retorik. Lund: Studentlitteratur.
Delar ur:
- Dawkins, Steve och Wynd, Ian (2011) Video production – putting theory into practice. London: Palgrave Macmillan.
- Hall, Stuart; Evans, Jessica; Nixon, Sean (2013) [1997]. Representation (2nd ed.). London: Sage.
- Hård af Segerstad, Peder (2002). Kommunikation och information : en bok om människans förmåga att tala, tänka och förstå. Uppsala : Uppsala Publ. House.
- Lupton, E., & Phillips, J. C. (2008). Graphic design: The new basics. New York: Princeton Architectural Press.
- Rose, Gillian (2016). Visual Methodologies. London: Sage.
- Sturken, M., & Cartwright, L. (2009). Practices of looking: An introduction to visual culture. New York: Oxford University Press.
Referenslitteratur:
- Evening, Martin (2015). Adobe Photoshop CC for Photographers. Abingdon: Routledge.
- Johansson, Kaj ( 2006). Grafisk kokbok 3.0: guiden till grafisk produktion. Lund: Arena.
- Kelby, Scott (2013). Digitalfotografi : lär dig yrkesfotografernas hemligheter - steg för steg. Stockholm: Pagina Förlags (2a upplag).
Utöver angiven litteratur kan fler texter (ca 50 sidor) tillkomma.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).