Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Interaktionsdesign och medier
Engelsk benämning
Interaction Design and Media
Kurskod
KK408A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2014-05-07
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.
Syfte
Interaktionsdesign handlar om att forma digitala produkter och tjänster för att ge goda användningsupplevelser. Kursen är en bred introduktion till ett antal teman inom interaktionsdesign. Inom varje tema genomförs designövningar samt ett eller flera designprojekt. Studenterna genomför research och fältstudier, utformar koncept, samt presenterar dessa i lämpliga former. Integrerat i projekten behandlas grundläggande metoder och tekniker för designprocessen.
Innehåll
Kursen innehåller två moment:
Designprojekt (11 hp) som examineras genom ett designprojekt i grupp (9 hp) och en individuell skriftlig hemtentamen (2 hp).
Interaktionsdesign för social förändring (4 hp) som examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen.
Lärandemål
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter genomgången kurs ska studenten:
1) Ha utvecklat en förståelse för ämnet interaktionsdesign och dess grundläggande teori och metodik samt dess tillämpning vid en användarcentrerad designprocess.
2) Ha utvecklat en förståelse för grundläggande begrepp centrala för skapande av produkter och tjänster inom digitala medier
3) Kunna orientera sig inom något aktuellt forskningsområde inom digitala medier.
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter genomgången kurs ska studenten:
4) Kunna planera och genomföra ett designarbete utifrån en användarcentrerad designprocess.
5) Kunna använda och anpassa relevanta metoder och verktyg för att kommunicera, utvärdera och gestalta designkoncept i olika skeden av en designprocess.
VÄRDERINGSFÖRMÅGOR OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT:
Efter genomgången kurs ska studenten:
6) Kunna se interaktionsdesign i ett större sammanhang, exempelvis etiska och samhälleliga aspekter då man utvecklar produkter och tjänster inom digitala medier .
7) Uppvisa förmåga att bedöma och kritiskt reflektera över sina och andras designbeslut, val av designmetoder och utformande av designkoncept utifrån en användarcentrerad designprocess.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops, handledning, självständigt arbete i grupp samt redovisning av uppgifter och gemensam diskussion.
Bedömningsformer
Studenten blir examinerad genom:
- Designprojekt i grupp (9 hp). Projektet görs utifrån en användarcentrerad designprocess, med fältstudier, idé- och konceptutveckling, utvecklande av prototyper, utvärdering, samt projektrapport (Lärandemål 1, 4, 5). Individuell skriftlig hemtentamen (2 hp) där studenten reflekterar kring kursens designprojekt, sitt eget lärande och ämnet interaktionsdesign med referenser till kurslitteratur (Lärandemål 6, 7).
- Interaktionsdesign för social förändring. Ett tema kring aktuell forskning inom medie- och kommunikationsvetenskap introduceras med relevant teori och designexempel, följt av en individuell skriftlig hemtentamen (4hp) (Lärandemål 2, 3, 6).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Saffer, D. (2010). Designing for interaction: Creating smart applications and clever devices. Berkeley, CA: New Riders.
Därtill tillkommer kompletterande material.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett
år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.