Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Grafisk design och medier
Engelsk benämning
Graphic Design and Media
Kurskod
KK407A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2012-02-24
Gäller från
2012-09-03
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6/A6.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.
Syfte
Kursen syftar till att introducera studenterna till ämnet grafisk design genom att utveckla grundläggande designförmåga för utformning av grafisk design för samt att utveckla förmåga att värdera och artikulera grafiska kvaliteter i medieprodukter och tjänster.
Innehåll
Kursen är uppdelad i fyra delkurser:
- Perception, kognition, gestaltpsykologi, form- och färglära (2 hp)
- Typografi, layout, grid och digitala verktyg (6 hp)
- Media, genrer och publiceringsformat (4 hp)
- Tillämpning, eget arbete och presentationsteknik (3 hp)
Lärandemål
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter genomgången kurs ska studenten:
- kunna beskriva området för grafisk design ur historiskt- och samtida perspektiv (1)
- kunna förklara grundläggande begrepp inom kreativa metoder, layout, typografi, bildhantering, materiallära och datoriserad grafisk formgivning (2)
- kunna analysera och diskutera grafisk design utifrån kognitiva, perceptuella och gestaltpsykologiska aspekter (3)
- kunna redogöra för grunderna i form- och färglära från ett tekniskt, fysiskt, psykologiskt och socialt perspektiv (4)
- kunna redogöra för hur val av medier och material påverkar och berikar kommunikationen (5)
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter genomgången kurs skall studenten:
- kunna omsätta grundläggande kunskaper i form- och färglära i grafisk design (6)
- kunna använda grundläggande material och metoder för framställning av grafisk design för print, screen och andra relevanta medier (7)
- kunna presentera designförslag muntligt och med hjälp av skisser (8)
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
Efter genomgången kurs skall studenten:
- konstruktivt kunna ta och ge kritik på egna och andras arbeten (9)
- kunna opponera muntligt och skriftligt på medstudenters arbeten (10)
- kunna värdera sitt agerande som yrkesperson utifrån hållbarhets-, etiska och demokratiska perspektiv (11)
- kunna beskriva konsekvenserna av olika designbeslut och relatera dem till makten i yrkesrollen (12)
Arbetsformer
Underlag för bedömning av studieprestationer i förhållande till lärandemålen utgörs av följande moment:
I delkurs 1 bedöms lärandemål 3, 4 och 6 genom arbetsuppgifter och skriftlig reflektion.
I delkurs 2 bedöms lärandemål 2 och 7 genom arbetsuppgifter och skriftlig reflektion.
I delkurs 3 bedöms lärandemål 1 och 5 genom skriftliga uppgifter.
I delkurs 4 bedöms lärandemål 8, 9, 10, 11 och 12 genom ett individuellt gestaltande projekt åtföljt av en skriftlig kritisk reflektion, samt ett aktivt deltagande vid examinationsseminarier.
Betyg på delkurs utgörs av en summativ bedömning av delkursens moment.
Bedömningsformer
Underlag för bedömning av studieprestationer i förhållande till lärandemålen utgörs av följande moment:
I delkurs 1 bedöms lärandemål 3, 4 och 6 genom arbetsuppgifter och skriftlig reflektion.
I delkurs 2 bedöms lärandemål 2 och 7 genom arbetsuppgifter och skriftlig reflektion.
I delkurs 3 bedöms lärandemål 1 och 5 genom skriftliga uppgifter.
I delkurs 4 bedöms lärandemål 8, 9, 10, 11 och 12 genom ett individuellt gestaltande projekt åtföljt av en skriftlig kritisk reflektion, samt ett aktivt deltagande vid examinationsseminarier.
Betyg på delkurs utgörs av en summativ bedömning av delkursens moment.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bergström, Bo (2009). Effektiv visuell kommunikation: om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur. 7., [utvecklade] uppl. Carlsson
Lupton, Ellen (2007) Thinking with Type: A Critical Guide for Designers. Writers, Editors, & Students
Newark, Quentin (2007) What is Graphic Design?. RotoVision SA
Oldach, Mark (2000) Creativity for Graphic Designers. John Wiley & Sons Inc
Peterson, Bryan L (2003) Design Basics for Creative Results . F & W Publications
Spiekermann, Erik, Ginger E.M (2002) Stop Stealing Sheep & Find Out How Type Works. Peachpit Press
Zakia, Richard (2007): Perception and Imaging: Photography - A Way of Seeing.
Focal Press.
Kursvärdering
Skriftlig kursutvärdering görs i samband med kursens slut.