Kursplan hösten 2012
Kursplan hösten 2012
Benämning
Medier, foto och rörlig bild
Engelsk benämning
Media, Photography and Moving Images
Kurskod
KK406A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2012-02-24
Gäller från
2012-09-03
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 6/A6.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.
Syfte
Kurser ger förutsättningar för att göra, förstå och problematisera medieproduktion med fotografi och rörliga bilder. Kursen synliggör fotografiets och den rörliga bildens språk och närvaro i samhället såväl historiskt som i samtiden. Genom praktiska produktionsövningar integreras medie- och kommunikationsvetenskapliga perspektiv på berättande och medieproduktion.
Innehåll
Kursen är en introduktion till medieproduktion i vid bemärkelse.
Under kursen utvecklas kompetensen i det praktiska arbetet med foto och video genom
kameraarbete, ljussättning, redigering och ljudläggning i specifika övningsmoment och uppgifter.
Tematiska teorimoment läses parallellt för att integrera medie- och kommunikationsvetenskapliga perspektiv på den egna medieproduktionen.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- grundläggande förståelse för fotografins och den rörliga bildens samhälleliga roll, genrer och historiska kontext (lärandemål 1)
- beskriva fotografins och den rörliga bildens kommunikativa aspekter (lärandemål 2)
- redogöra för berättarstrukturer i rörlig bild och hur de används i en praktisk produktion (lärandemål 3),
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- visa förståelse för ljusets betydelse för fotografi och rörlig bild (lärandemål 4)
- analysera och bearbeta en idé fram till ett realiserat resultat (lärandemål 5),
- såväl tekniskt som innehållsmässigt, producera digital bild med relevant teknisk utrustning (lärandemål 6).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
- relatera sina praktiska resultat och erfarenheter till en media- och kommunikationsvetenskaplig kontext (lärandemål 7),
- diskutera och motivera sina idéer och sina slutsatser med utgångspunkt från såväl tekniska som innehållsmässiga överväganden (lärandemål 8).
Arbetsformer
Kursen utgår från studenternas praktiska erfarenheter i produktionsövningarna och tillämpar en teoretisk problematisering med hjälp av kurslitteratur, föreläsningar och seminarier.
Kursen bygger på ett studentaktivt deltagande i såväl produktionsövningar, föreläsningar och seminarie.
Bedömningsformer
Lärandemål 1, 2, 3 och examineras genom skriftliga uppgifter och aktivt deltagande vid redovisningsseminarier.
Lärandemål 4, 5, 6, och 7 examineras genom produktionsövningar åtföljt av en skriftlig kritisk reflektion samt ett aktivt deltagande vid examinationsseminarier.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andersson, Lars Gustaf (1999) Filmanalys : en introduktion. Lund: Studentlitteratur AB
Edwards, Steven: Fotografi, en introduktion, Raster (2007)
Jenkins, Henry. 2008, Konvergenskulturen: där gamla & nya medier kolliderar. Göteborg. Bokförlaget Daidalos.
Selby & Cowdery (1995). How to study television. London: Macmillan Press.
Sonnenschein, David (2002). Sound design: The Expressive Power of Music, Voice and Sound
Sontag, Susan: On Photograhy (valfri utgåva)
Weynand, Diana (2009) Apple Pro Training Series: Final Cut Pro 7 Berkeley: Peachpit
Läromedel kring Video i praktiken distribueras i pdf-format under kursen. Ytterligare artiklar med medie- och kommunikationsvetenskaplig teori tillkommer.
Kursvärdering
Skriftlig kursutvärdering sker vid kursens slut.