Kursplan våren 2012
Kursplan våren 2012
Benämning
Medier och metoder
Engelsk benämning
Media and Methods
Kurskod
KK404A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2011-12-02
Gäller från
2012-01-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK401A Det föränderliga medielandskapet (godkänd) och KK402A Medier: strategi, aktivism och entreprenörskap (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är obligatorisk i kandidatexamen i Medie- och kommunikationsvetenskap. Kursen ges inom ramen för programmet Medie- och kommunikationsvetenskap: medieaktivism, strategi och entreprenörskap, 180 hp.
Innehåll
Syftet med denna kurs är att ge studenten kunskaper om vilka metoder och metodtraditioner finns inom medie- och kommunikationsvetenskap samt hur de tillämpas, med grund i aktionsforskning. Begrepp som konvergens, demokrati och offentligheter är nycklar för att förstå hur man kan undersöka digitala medier och utveckling, samt utvärdera och analysera denna förståelse. Studenten får genomföra undersökningar genom såväl kvalitativ som kvantitativ metodik och genom det få inblick i digitala medier som studieobjekt i ett större kunskapsteoretiskt och handlingsorienterat perspektiv.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
1/ visa kunskap om metoder och metodtraditioner utifrån ett handlingsperspektiv på digitala medier
2/ visa förståelse för kunskapsproduktion i förhållande till deltagarkulturer och digitala medier
3/ visa kunskap om för kursen aktuella forskningsfrågor inom medie- och kommunikationsvetenskap och deras relation till ett metodologiskt och kunskapsteoretiskt fält
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
4/ kunna utforma och genomföra en undersökning genom deltagande aktionsforskningsmetoder med kvantitativa och kvalitativa inslag
5/ visa förmåga att problematisera kvalitativa och kvantitativa metoder och undersökningar i relation till digitala medier och samtid
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
6/ förhålla sig till vad nya medier, nya offentligheter och nya gestaltningsformer betyder för aktionsorienterande metoder och vice versa.
7/ värdera kopplingen mellan metodologiska resonemang inom medie- och kommunikationsvetenskap och ett aktionsorienterat perspektiv.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, praktiska övningar, seminarier och handledning.
Bedömningsformer
Studenternas studieprestationer kommer att bedömas genom individuella skriftliga examinationer (6,7), aktivt deltagande vid seminarier (1,2,3) samt genom praktiskt gestaltande projekt i grupp (4,5).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Alvesson, Mats. & Sköldberg, Kaj. (2008), Tolkning och reflektion – vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod, Lund: Studentlitteratur
Bengtsson, Stina. m.fl. (2011), Många Möjliga Metoder, Lund: Studentlitteratur
Hearn, Greg. m.fl. (2009), Action Research and New Media, Hampton Press
Pickering, M. (2009), Research Methods for Cultural Studies, Edinburgh: Edinburgh University Press
Kompendium med aktuella artiklar och andra texter tillkommer. (Ca 200 sid)
Kursvärdering
I slutet av kursen görs en skriftlig kursutvärdering med fokus på kursen som helhet i förhållande till lärandemålen.