Kursplan våren 2012
Kursplan våren 2012
Benämning
Medieanalys: Konst och kritik
Engelsk benämning
Media Analysis: Art and Criticism
Kurskod
KK403A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2011-12-15
Gäller från
2012-01-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: KK401A Det föränderliga medielandskapet (godkänd) och KK402A Medier: strategi, aktivism och entreprenörskap (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Medie- och kommunikationsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är obligatorisk i kandidatexamen i Medie- och kommunikationsvetenskap. Kursen ges inom ramen för programmet Medie- och kommunikationsvetenskap: medieaktivism, strategi och entreprenörskap, 180 hp.
Innehåll
Syftet med kursens är att ge studenten kunskap om konstnärliga, estetiska och kritiska perspektiv inom det medievetenskapliga fältet. Genom att kombinera traditionell medie- och kommunikationsvetenskaplig teori med konstnärliga och estetiska perspektiv får studenten kunskaper om hur gestaltande metoder kan användas för att undersöka medier och kommunikation. Ett handlingsorienterat perspektiv präglar kursens innehåll där gestaltningsformer i mediepraktiker utgör ett viktigt element. Begrepp som konvergens, demokrati, konst och offentligheter behandlas under kursen.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
1/ visa förståelse för konstnärliga, estetiska och kritiska perspektiv på medieproduktion,
2/ visa kunskap om olika gestaltande metoder och deras position på det kunskapsteoretiska och metodologiska fältet.
3/ visa kunskap om för kursen av aktuella forskningsfrågor inom medie- och kommunikationsvetenskap med särskilt fokus på metodologiska aspekter
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
4/ kunna planera och genomföra en studie med hjälp av gestaltande metoder som är kontextuellt anpassad efter förutsättningarna (tid, rum, resurser, kunskapsanspråk)
5/ kunna förhålla sig till platsens betydelse för undersökningen och gestaltande metoder
6/ kunna genomföra en kritisk analys
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
7/ kritiskt kunna förhålla sig till relationen mellan gestaltande metoder och forskningsområdet nya medier, nya offentligheter och nya gestaltningsformer
8/ värdera kopplingen mellan metodologiska resonemang inom medie- och kommunikationsvetenskap och gestaltande metoder inom det konstnärliga fältet
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, praktiska övningar, seminarier och handledning.
Bedömningsformer
Studenternas studieprestationer kommer att bedömas genom individuella skriftliga examinationer (6, 7, 8), aktivt deltagande vid seminarier (1, 2, 3) samt genom praktiskt gestaltande projekt i grupp (4, 5).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Alvesson, Mats. & Sköldberg, Kaj. (2008), Tolkning och reflektion – vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod, Lund: Studentlitteratur
Gardiner, H. & Gere, G. (2010), Art Practice in i Digital Culture, Burlington: Ashgate Publishing Ltd
Gauntlett, David. (2011). Making is Connecting. The Social Meaning of Creativity, from DIY and Knitting to YouTube and Web 2.0. Cambridge: Polity Press.
Pink, Sarah. (2011), Doing Sensory Ethnography, London: SAGE
Rose, Gillian. (2006) Visual Methodologies: An Introduction to the Interpretation of Visual Materials. London: Sage.
Kompendium med aktuella artiklar och andra texter, rörande till exempel designtänkande och medier samt platsens betydelse, tillkommer. (Ca 200 sid)
Kursvärdering
I slutet av kursen görs en skriftlig kursutvärdering med fokus på kursen som helhet i förhållande till lärandemålen.