UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2017

Kursplan hösten 2017

Benämning

Medieaktivism, strategi och entreprenörskap

Engelsk benämning

Media Activism, Strategy and Entrepreneurship

Kurskod

KK402B

Omfattning

22.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2017-08-28

Fastställandedatum

2017-05-31

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursens förkunskapskrav är grundläggande behörighet samt områdesbehörighet 6: Engelska B och Samhällskunskap A. Undantag ges för Samhällskunskap A. Särskild behörighet har också den som genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen.

Huvudområde

Medie- och kommunikationsvetenskap

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan normalt ingå i generell examen på grundnivå.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskap om begreppen strategi, entreprenörskap och aktivism, samt förhållandet mellan dessa. Utgångspunkten tas i vad som kan kallas för ett handlingsperspektiv på medier: hur kan medier användas på ett medvetet sätt, samt medieanvändningens konsekvenser när processer väl är igång.

Innehåll

Kursen består av 4 moment:
1) Entreprenörskap (5 hp),
2) Strategi (5hp)
3) Aktivism (5 hp)
4) Projektarbete i grupp (7.5 hp)

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
(1) kunna redogöra för mediestrategiska resonemang
(2) visa grundläggande förståelse av entreprenörskap i vilken medier spelar en avgörande roll
(3) kunna ge exempel på och diskutera medieaktivism
(4) kunna redogöra för hur grupprocesser påverkar arbeten som utförs i projektform
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
(5) kunna analysera strategi, aktivism och entreprenörskap utifrån ett medie- och kommunikationsvetenskapligt perspektiv
(6) kunna redogöra för hur strategi, aktivism och entreprenörskap förhåller sig till varandra
(7) kunna planera och genomföra projekt i grupp med mediestrategiska, entreprenöriella och/eller medieaktivistiska förtecken.
(8) visa förmåga att muntligt och skriftligt kunna kommunicera och diskutera resultat av egna studier och studier i grupp.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
(9) kunna planera och värdera medierade kommunikationsprocesser utifrån etiska aspekter.

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, handledning, seminarier samt arbete i grupp. Frånvaro på gästföreläsningar kommer att behövas kompletteras genom en skriftlig reflektion.

Bedömningsformer

Entreprenörskap (5hp) examineras genom muntlig redovisning grupp (lärandemål 2, 5 och 8). Underkänd (U), Godkänd (G).
Inom ramen för detta grupparbete förbereder och presenterar studenten tillsammans med sina gruppkamrater en muntlig framställning. För de grupper som inte blir godkända kommer examinerande lärare och gruppen överens om kompletterande uppgifter för att nå ett G
Strategi (5hp) examineras genom hemtentamen (lärandemål 1, 5 och 8). Underkänd (U), Godkänd (G) Väl Godkänd (VG)
Aktivism (5hp) examineras individuellt genom en salstentamen (lärandemål 3,5 och 8). Underkänd (U), Godkänd (G) Väl Godkänd (VG)
Projektarbetet examineras genom skriftlig inlämning i grupp 2,5 hp, samt genom en muntlig redovisning 5 hp (lärandemål 4,6,7 och 8). Underkänd (U), Godkänd (G).
Inom ramen för detta grupparbete förbereder och studenten tillsammans med sina gruppkamrater dels ett gruppkontrakt och dels en muntlig framställning baserat på den projektuppgift som gruppen har blivit tilldelad. För de grupper som inte blir godkända på den skriftliga inlämningen, kommer examinerande lärare och gruppen överens om kompletterande uppgifter för att nå ett G. För den muntliga framställningen erbjuds ytterligare ett tillfälle. För de grupper som inte blir godkända på den extra examination, kommer examinerande lärare och gruppen överens om kompletterande uppgifter för att nå ett G.
Helkursbetyg
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga delar bedöms som minst G
För ett VG krävs utöver G på samtliga delar att antingen aktivism eller strategiexaminationen bedöms som VG

Kurslitteratur och övriga läromedel

Entreprenörskap
Rapport:
Entrepreno¨rskap i det tjugofo¨rsta a°rhundradet: Beta¨nkande av Entrepreno¨rskapsutredningen SOU 2016:72 del 1 345 s)
http://www.regeringen.se/4a98f0/contentassets/565684f52f6a45bb82b7da488ed224f6/entreprenorskap-i-det-tjugoforsta-arhundradet-sou-201672
Artiklar kan tillkomma.
Strategi
Böcker:
Falkheimer, Jesper och Mats Heide (red.). 2011. Strategisk kommunikation. Forskning och praktik. Lund: Studentlitteratur. (403 s)
Shirky, Clay. 2008, Here Comes Everybody. The Power of Organizing Without Organizations. New York: Penguin Press. (320 s)
Artiklar:
Ib T. Gulbrandsen & Sine N. Just (2016) In the Wake of New Media: Connecting the Who with the How of Strategizing Communication, International Journal of Strategic Communication, 10:4, 223-237 (14 s)
Aktivism
Böcker:
Svensson, Jakob (2014). Sociala medier och politisk deltagande i Sverige. Internetstiftelsen(191s.) https://www.iis.se/docs/Sociala-medier-och-politiskt-deltagande-i-Sverige.pdf
Liinason, M. & Cuesta, M. (2016) Hoppets politik: Feministisk aktivism i Sverige i dag. Makadam (ca 100 sidor)
Artiklar:
Martin, B. (2007) ‘Activism, Social and Political’, Encyclopedia of Activism and Social Justice. SAGE Publications?(12 s)
Fotopoulou, A (2016), 'Digital and networked by default? Women’s organisations and the social imaginary of networked feminism', New Media & Society, 18, 6, p. 989, (20s)
Uldam, J. (2017) ‘Social media visibility: challenges to activism’, Media, Culture & Society (20 s)
Projektarbete
Cirka 50 sidor kapitel, rapport och artikeltext tillkommer

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett
år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.